rumah - Juruelektrik
Apakah itu CTR? Apakah yang dianggap sebagai CTR yang baik? Apa yang dianggap sebagai CTR yang baik

Artikel ini akan ditumpukan kepada CTR. Hari ini kita akan mengetahui apa yang disembunyikan oleh singkatan mistik ini, mengapa ia diperlukan, dan cara ia membantu pengiklan. Dan pengguna lanjutan Yandex Direct akan dapat mempelajari beberapa nuansa untuk diri mereka sendiri dalam siaran ini. Buat pertama kalinya, pengguna menemui perkataan ini semasa ramalan belanjawan dan penciptaan kempen pengiklanan.

Ia mengambil masa yang lama sehingga pendatang baru mengambil lembu jantan dengan tanduk, iaitu CTR (dibaca sebagai C-T-Ar) untuk peratusan. Dengan membaca siaran dengan teliti hingga akhir, anda boleh mengurangkan masa ini ke tahap minimum dan menggunakan pengetahuan yang diperoleh dengan menyelesaikan tugas bonus kami yang telah kami sediakan khas untuk anda.

Apakah CTR dalam Yandex Direct?

CTR (daripada bahasa Inggeris. Klik - Melalui - Kadar) ialah kadar klik lalu atau, dengan kata lain, parameter prestasi. Dalam Yandex Direct, mereka biasanya bercakap tentang CTR bagi frasa utama, kurang kerap - iklan atau domain. Peratusan klik lalu yang rendah menunjukkan kesilapan yang dibuat dalam tetapan kempen.

Kedudukan Yandex Direct mengenai perkara ini boleh ditafsirkan seperti berikut: berkesan teks pengiklanan digalakkan oleh kos setiap klik yang lebih rendah. Dan yang tidak berkesan, sebaliknya, dihukum oleh kenaikan harga untuk frasa utama tertentu. Oleh itu, pengiklan, semuanya sebagai satu, berusaha untuk meningkatkan kebolehklikan bahan kontekstual, dengan itu meningkatkan keberkesanan konteks mereka secara keseluruhan.

Formula untuk mengira CTR

CTR dalam Yandex Direct dikira sebagai nisbah bilangan klik kepada bilangan tera untuk tempoh yang sama, selepas itu ia didarabkan dengan 100% , kerana parameter ini diukur sebagai peratusan.

CTR = (Bilangan klik) / (bilangan tera) x 100%

[!] Formula pengiraan CTR adalah sama untuk semua pengiklanan dalam talian secara umum.

CTR = (315 / 1260) x 100%; CTR = 0.25 x 100%; CTR = 25%

Selepas pengiraan, CTR untuk frasa "penghantaran pizza" dalam Yandex Direct ialah 25%, yang bermaksud setiap orang keempat yang melihat teks pengiklanan kami mengklik padanya. Penunjuk prestasi dalam contoh kami berada pada tahap yang betul. Anda perlu berusaha untuk nilai sedemikian dan lebih banyak lagi.

CTR juga boleh dipertimbangkan untuk:

  1. Jumlah iklan - dalam kes ini merumuskan agregat hasil yang diperolehi mengikut nisbah klik kepada tera untuk setiap frasa utama.
  2. Keseluruhan kempen pengiklanan - di sini keseluruhan keputusan untuk setiap iklan yang disertakan di dalamnya diringkaskan.
  3. Jumlah domain - di sini jumlah hasil untuk setiap kempen pengiklanan yang disertakan di dalamnya diringkaskan.

Kadar klikan iklan dalam pengiklanan di Yandex

  • CTR rendah pada tapak tematik tidak menjejaskan enjin carian.
  • Setiap blok (peletakan khas, jaminan, dinamik) dan tajuk katalog mengumpul CTRnya sendiri.
  • CTR diambil kira untuk 28 hari terakhir tera iklan.
  • Pautan "Semua Iklan" meletakkan kedudukan bahan pengiklanan tanpa mengambil kira CTR.

Terdapat konsep dalam Direct ambang CTR sama dengan 0.5%. Jika peratusan keberkesanan jatuh di bawah nilai ini, maka mengikut peraturan baharu, akan ada peningkatan dalam kos klik untuk frasa utama, yang akan menjejaskan . Beginilah cara Yandex melawan pengiklan yang meletakkan iklan berprestasi rendah atau memilih perkataan yang terlalu umum untuk dipaparkan tanpa menggunakan . Soalan mengenai topik ini adalah semasa laluan untuk mendapatkan sijil.

Meningkatkan kos klik "sembuh" dengan mengalih keluar kata kunci "kendur" sama ada atau dalam kempen pengiklanan itu sendiri. Jika ini tidak dilakukan, maka pada akhirnya anda boleh memperoleh "karma buruk" untuk domain yang diiklankan. Anda boleh mengenali penetapan karma negatif dengan peningkatan kos minimum setiap klik pada carian. Jika nilainya lebih tinggi 0.01 c.u., ketahuilah ini adalah isyarat untuk tindakan segera, jika tidak, anda berisiko merosakkan tapak anda untuk pengiklanan.

Sebagai tambahan kepada yang sebenar, formula yang kami kira di atas, dalam Yandex Direct ada boleh diramalCTR. Ia diberikan kepada frasa utama yang tidak mempunyai klik dan tera yang mencukupi untuk statistik. Contohnya, semasa membuat kempen kontekstual. Selepas beberapa lama, CTR sebenar dengan lancar menggantikan yang diramalkan.

Jadi artikel kami telah sampai ke penghujungnya. Sekarang anda tidak sepatutnya mempunyai bintik-bintik gelap dalam isu kebolehklikan bahan pengiklanan Yandex Direct, dan anda boleh mengira CTRa anda dengan mudah pada masa hadapan jika perlu. Bagi mereka yang membaca siaran itu hingga akhir, kami, seperti yang dijanjikan, menerbitkan beberapa tugasan yang akan memberi manfaat kepada pengiklan baru. Anda boleh menjawabnya hanya jika anda telah mempelajari bahan kami dengan teliti.

Tugas nombor 1

Syarat: Dalam ramalan belanjawan untuk wilayah Moscow, kata kunci "pesan limosin" mempunyai 400 tera dan CTR untuk kedudukan peletakan khas ialah 13.50%.

Soalan: Berapa banyak klik yang diramalkan oleh sistem?

Tangkapan skrin di bawah:

Tugas nombor 2

Syarat: Untuk bulan sebelumnya (30 hari), mengikut statistik, terdapat 1500 tontonan iklan Yandex Direct dan 100 klik telah dibuat.

Soalan: Apakah peratusan kadar klikan yang akan diambil kira dalam Yandex.Direct, dengan syarat pada pertengahan bulan untuk hari ke-2 kami mematikan tera pengiklanan kontekstual?

Peringatan: Keadaan dalam "vakum" diterangkan, parameter lain, di luar tugas, tidak diambil kira semasa menyelesaikan.

Saya sedang menunggu pilihan pengiraan anda dalam ulasan artikel. Hanya dengan cara ini ketepatan akan disemak dan cadangan diberikan jika ralat telah dibuat.

Salam sejahtera Alexander Golfstream

,

Sergey Arsentiev

Apakah yang dianggap sebagai CTR yang baik?

Sebarang tindakan mungkin berkesan atau tidak. Ini juga berlaku untuk perniagaan Internet, salah satu alatnya ialah pengiklanan kontekstual. Anda boleh menyiarkan iklan dan mendapat pulangan serta-merta atau selepas beberapa ketika, atau anda tidak boleh mendapatkannya langsung. Tetapi bagaimana untuk mengukur keberkesanan pengiklanan dan apa yang mempengaruhinya?


Seperti yang semua orang tahu, Internet adalah persekitaran interaktif, ia boleh mengambil kira tindakan orang (atau khalayak sasaran, seperti yang biasa dikatakan oleh pemasar). Iaitu, kiraan cetek bilangan tindak balas pelawat tapak kepada teks pengiklanan tertentu atau sepanduk adalah mungkin.

Kaedah ini sangat mudah dan pada masa yang sama menunjukkan bahawa sehingga kini penunjuk utama keberkesanan pengiklanan kontekstual dianggap sebagai CTR - (Kadar Klik-Melalui).

Formula CTR kelihatan seperti ini: (bilangan klik yang direkodkan pada iklan atau sepanduk) / (dibahagikan dengan bilangan tera iklan ini) * (dan didarab dengan 100, memandangkan nilai ini kelihatan lebih jelas sebagai peratusan).

Dalam erti kata lain, CTR ialah bilangan klik (tindak balas) kepada iklan berbanding bilangan tera bagi modul iklan yang sama. Dan dinyatakan sebagai peratusan untuk memudahkan persepsi.

Penunjuk CTR bergantung pada beberapa faktor: jenis pengiklanan dalam talian, subjek iklan, dan terutamanya pada teks pengiklanan dan gambar, dan penempatan pengiklanan di tapak.

CTR dalam iklan sepanduk.

Memaparkan sepanduk ialah demonstrasi modul pengiklanan animasi berkelip yang secara aktif menjemput pengguna ke tapak yang diiklankan. CTR mereka biasanya kecil. Apakah kaitannya? Pertama sekali, dengan fakta bahawa dalam kebanyakan kes sepanduk ditunjukkan kepada semua orang berturut-turut tanpa rujukan yang jelas kepada keperluan sebenar seseorang tertentu.

Sudah tentu, ramai pakar pengiklanan cuba mencari platform tematik untuk pengiklanan sedemikian. Tetapi, anda mesti mengakui, kebarangkalian bahawa semua pelawat portal pelancongan bertema di sini dan sekarang akan berminat dengan diskaun untuk lawatan ke Sri Lanka adalah sangat rendah, oleh itu reaksi terhadap pengiklanan sepanduk sekurang-kurangnya tidak positif: mereka jarang mengklik , cuba letakkan penapis dan hadkan paparan video "berat" sedemikian yang menyumbat saluran dan memuatkan sumber komputer.

Oleh itu, pada masa ini pengiklanan sepanduk digunakan terutamanya untuk kesan imej, terutamanya apabila diletakkan pada halaman permulaan portal. Logo atau jenama yang dikenali lebih mudah untuk dipromosikan dengan bantuan grafik, animasi dan keseronokan multimedia yang lain. Dalam kes ini, halaman utama portal terkenal dengan trafik tinggi digunakan, dan jika CTR diambil kira, ia tidak mempunyai kepentingan yang paling penting dan menentukan. Lebih penting ialah bilangan tera dan kos minimum bagi satu tera tersebut kepada pelawat unik (seperti yang mereka katakan, kenalan).

Juga pengiklanan sepanduk digunakan secara murah rangkaian sepanduk: dalam kes ini, peletakan berlaku pada halaman dalaman tapak yang dilawati, tetapi lebih "mudah", seperti pengehosan fail, torrents, dsb.
Tujuan pengiklanan sedemikian adalah untuk meningkatkan trafik ke sumber yang diiklankan, jadi sepanduk digunakan semenarik mungkin, selalunya dengan unsur lucah, tajuk "kuning" yang menarik seperti "Cara meningkatkan payudara sebanyak 3 saiz dalam 3 hari" dan animasi murah .

CTR yang baik dianggap melebihi 1%. Itu dia jika daripada 1000 tontonan 10 orang melawat laman web tersebut- ini sangat bagus. Sepanduk dalam rangkaian sedemikian adalah murah, jadi agak realistik untuk memutar ratusan ribu tera setiap hari, menerima kira-kira seribu pelawat setiap hari.

CTR dalam pengiklanan kontekstual (Yandex Direct, Google Adwords).

Purata CTR biasa dalam Yandex.Direct untuk mengiklankan barangan dan perkhidmatan dalam pencarian tahap 5-10% dipertimbangkan, penunjuk cemerlang ialah 15-20% dan ke atas. Dalam Google.Adwords, tahap CTR biasanya lebih tinggi sedikit daripada Yandex, memandangkan iklan di Google lebih kelihatan. Dalam konteks rangkaian YAN dan CMS dianggap CTR biasa kira-kira 0.5-0.6%

Untuk kemudahan, saya akan meja yang ringkas, yang menunjukkan CTR utama untuk mengiklankan barangan dan perkhidmatan di Internet menggunakan sistem pengiklanan kontekstual yang popular.

Memberi perhatian

Dalam jadual yang saya bentangkan Penunjuk CTR dalam % untuk iklan carian, yang ditunjukkan hanya dalam cari. Jika anda mempunyai kedua-dua kempen dalam carian anda dan rangkaian, maka dalam statistik anda perlu mencari CTR secara berasingan untuk carian dan secara berasingan untuk rangkaian. Dalam Yandex, sebagai contoh, ini dilakukan dalam statistik di sini:

Mengapa meningkatkan CTR sama sekali?

Meningkatkan CTR dalam pengiklanan dalam talian ialah tugas No. 1 untuk pakar. Lagipun, sistem pengiklanan kontekstual menerima wang hanya untuk peralihan sebenar ke tapak web pelanggan, oleh itu mereka amat berminat dengan fakta bahawa terdapat klik pada iklan dan menggalakkan pengiklan untuk meletakkan iklan sedemikian yang akan menikmati peningkatan minat dan kebolehklikan.

Meletakkan iklan yang salah yang hampir tiada siapa yang mengklik? Nah, kos satu klik untuk anda, katakan, 3 kali lebih tinggi daripada pesaing yang membuat tawaran yang lebih menarik.

Ngomong-ngomong, jika CTR untuk frasa tertentu adalah di bawah 0.5% (pada Yandex), maka iklan tidak lagi akan dipaparkan untuk frasa tersebut - tiada siapa yang akan memaparkan iklan anda secara percuma. Selain itu, kedua-dua Google dan Yandex hanya menaikkan bida minimum setiap klik secara automatik untuk iklan berprestasi rendah.

Kerana belanjawan pengiklanan bukan getah, maka siling atas kos setiap klik biasanya terhad kepada nilai tertentu. Oleh itu, gambar cenderung bahawa tawaran yang lebih menarik yang diklik lebih kerap dipaparkan lebih tinggi, menyediakan faedah yang ketara kepada pengiklannya dan menjamin tempat tinggi tera pada kos setiap klik yang agak rendah.

Oleh itu, jika tiada usaha dilakukan untuk meningkatkan CTR, maka kempen pengiklanan akan menjadi terlalu mahal, dan kesannya akan menjadi kecil.

Bagaimana untuk meningkatkan CTR dalam Direct dan AdWords?

Terdapat beberapa peraturan mudah, yang membantu meningkatkan CTR bagi sebarang kempen pengiklanan dalam enjin carian.

Satu kunci = sekurang-kurangnya satu iklan.

Untuk setiap kata kunci, anda perlu menulis iklan anda supaya kunci disertakan dalam tajuk dan teks. Ia membosankan, sudah tentu, tetapi berbaloi. CTR meningkat beberapa kali. Mengapa ia berkesan? Kerana jika terdapat pertanyaan carian dalam iklan, maka ia diserlahkan berani.

Lihat rupanya:

Dalam kes ini, nama iklan sepenuhnya termasuk pertanyaan carian, yang dalam kes ini diserlahkan dalam gaya tebal. Iklan yang memadankan kata kunci dengan teks lebih kelihatan dan oleh itu CTR mereka biasanya jauh lebih tinggi.

Ngomong-ngomong, untuk beberapa pertanyaan yang sangat kompetitif, adalah wajar untuk membuat beberapa iklan untuk setiap pertanyaan tersebut dan kemudian memilih yang paling berkesan untuk demonstrasi berterusan.

Matikan perkhidmatan auto-pilihan perkataan.

Perkhidmatan ini membolehkan sistem Yandex memaparkan iklan bukan sahaja untuk perkataan yang ditentukan oleh pengiklan, tetapi juga untuk pertanyaan lain yang serupa. Pada pendapat saya, adalah dinasihatkan untuk menggunakannya hanya jika terdapat sedikit klik sama sekali dengan topik yang diiklankan yang sangat sempit.

Dalam semua kes lain, ia akan mengurangkan CTR dengan banyak dan membazirkan belanjawan, kerana jika pelanggan menjual "kereta toyota", maka iklannya akan dipaparkan atas permintaan "kereta VAZ". Saya fikir semuanya jelas di sini.

Jangan gunakan tapak bertema.

Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, untuk mengiklankan barangan dan perkhidmatan, tapak tematik sangat jarang berkesan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa klik pada tapak tematik adalah tidak dirancang. Iaitu, pengguna mengembara di Internet, secara tidak sengaja melihat iklan yang menarik - dia beralih. Tetapi dia tidak bercadang untuk membuat sebarang pembelian sekarang. Oleh itu, sebahagian besar hanya meninggalkan tapak pengiklan tanpa mengambil sebarang tindakan pemasaran.

Perkara lain ialah peralihan daripada carian. Di sana, pelanggan sudah mencari produk atau perkhidmatan, dan peluang selepas pergi ke laman web pengiklan, pembelian akan dibuat adalah lebih tinggi.

Di samping itu, ramai pemilik tapak yang tidak bertanggungjawab yang menerima imbuhan daripada Yandex untuk mengklik pada iklan masih berjaya mengklik iklan pelanggan, walaupun pada hakikatnya ini dilarang dengan ketat oleh peraturan. Atau selalunya, pengguna boleh mengklik pada iklan tersebut secara tidak sengaja, terlepas tetikus. Oleh itu, untuk kempen pengiklanan kompetitif yang berkaitan dengan penjualan barangan dan perkhidmatan, untuk menjimatkan belanjawan, saya tidak mengesyorkan menggunakan tapak bertema.

Penyasaran semula berfungsi lebih baik pada tapak bertema. Oleh itu, jika anda bercadang untuk menggunakan ini secara aktif alat pemasaran, maka dalam kes ini, masuk akal untuk memasukkan tapak tematik dengan menetapkan harga padanya sebanyak 20-50% daripada yang dinyatakan dalam carian. Dalam kes lain, tapak perlu dimatikan atau dipantau dengan teliti dan pilih secara manual beberapa yang paling sesuai untuk kempen tertentu. Dalam kes ini, anda boleh meningkatkan CTR pada Yandex.Direct, kerana penunjuk ini dikira secara berasingan mengikut carian dan mengikut tapak.

Pemilihan kata kunci negatif yang teliti.

Jelas sekali, tiada gunanya kedai dalam talian yang menjual pembersih wap ditunjukkan atas permintaan. "pembersih wap buat sendiri" atau manual pembersih wap. Sesungguhnya, dengan bantuan permintaan ini, orang ramai tidak mencari penjual, tetapi untuk maklumat percuma dan tidak berniat untuk membuat pembelian. Akibatnya, tera seperti itu akan menjadi kosong - kemungkinan besar, tiada siapa yang akan mengklik pada iklan dan CTR akan menurun secara tiba-tiba.

Oleh itu, sebelum melancarkan kempen, anda pasti perlu melihat statistik pertanyaan utama dan menyerlahkan perkataan yang tidak berguna dengan menyalin dan menampalnya ke bahagian tetapan kempen yang sesuai. Cara paling mudah untuk melakukan ini ialah dalam perkhidmatan wordstat.yandex.ru.

Kami pergi ke perkhidmatan statistik Yandex, masukkan pertanyaan "ski alpine":

Lihat - berapa banyak tera yang tidak diperlukan jika anda tidak menggunakan kata kunci negatif! Semua tera kosong ini menurunkan CTR anda dan meningkatkan CPC anda.

Saya biasanya mengesyorkan menganalisis halaman statistik sehingga bilangan pertanyaan carian mencecah kurang daripada 50. Nilai yang lebih rendah boleh diabaikan. Walau bagaimanapun, dalam kes yang sukar atau dengan topik yang sangat khusus, anda boleh menyelam lebih mendalam.

Muat turun percuma

Sekarang anda boleh memuat turun kata kunci negatif siap pakai, yang saya gunakan sebagai asas untuk banyak kempen pengiklanan - ia mudah dan percuma. Ia cukup untuk memasukkan e-mel anda yang betul, dan selepas pengesahan anda akan melihat kandungan penuh halaman ini.

Anda boleh mendapatkan sejumlah kira-kira 700 kata kunci negatif secara percuma, biasanya kesan penggunaannya ialah - peningkatan dalam CTR sebanyak 250-300% berbanding dengan kempen tanpa kata kunci negatif!

Muat turun percuma

Jika e-mel anda selepas melanggan tidak menerima surat untuk mengesahkan pemberitahuan (ini berlaku kadangkala bergantung pada jenis peti mel anda), maka terdapat pilihan berikut:

  • Tunggu 5-10 minit.
  • Cuba rangkaian mel lain, mail.yandex.ru atau gmail.com berfungsi dengan baik.
  • Semak folder SPAM anda - mungkin e-mel yang betul ada. Kemudian pastikan anda menandainya dan klik - BUKAN spam.
  • Jika semuanya gagal, tulis kepada saya di dan berikan pautan ke halaman, versi penyemak imbas dan susunan anggaran tindakan.

Jika anda mempunyai komen atau anda bersedia untuk menawarkan senarai anda - tulis dalam ulasan.

Gunakan padanan kata kunci yang tepat.

Apa ini? Katakan pengiklan mengiklankan kata kunci "beli ski". Adakah anda fikir iklan akan dipaparkan hanya untuk pertanyaan ini? Bagaimana sekalipun. Ia akan ditunjukkan untuk pertanyaan "beli ski lama", dan untuk pertanyaan "ski borong", dsb.

Dalam Yandex.Direct, tidak semuanya begitu menyedihkan, dan penggunaan kata-kata negatif secara praktikal menghapuskan kesan kosong tersebut. Iaitu, cukup untuk menambah teks pertanyaan yang tidak perlu pada kata kunci negatif, contohnya, "-borong", "-lama" dan iklan untuknya tidak akan dipaparkan.

Tetapi apabila bekerja dengan Google.AdWords, adalah perlu untuk menggunakan mod tepat menggunakan kata kunci. Memandangkan sistem ini secara lalai menggunakan padanan yang luas, untuk pertanyaan yang sama "beli ski", ia juga akan menunjukkan pertanyaan: "jualan kereta luncur", "ski alpine", dsb.

Bagaimanakah mod ini didayakan? Setiap kunci yang perlu ditunjukkan dengan tepat, tanpa menggunakan sinonim, perlu dipetik apabila ditambahkan pada sistem, seperti ini: "beli ski". Dalam kes ini, sistem akan memaparkan iklan hanya untuk pertanyaan "beli ski" + sesuatu yang lain, contohnya, "beli ski di Moscow" atau "beli kedai ski".

Jika belanjawan sama sekali tidak sesuai dan anda memerlukan padanan yang lebih tepat, tanpa menambah sebarang perkataan tambahan pada permintaan, maka frasa diambil dalam kurungan segi empat sama: [beli ski]. Iklan hanya akan dipaparkan atas permintaan langsung ini. Jika pengguna memasukkan pertanyaan "beli ski di St. Petersburg" ke dalam carian, maka iklan itu tidak akan muncul.

Bekerja dengan teks iklan

Lebih menarik teks, lebih ramai orang akan mengklik padanya. Tetapi di sini adalah penting untuk tidak bermain-main dan bercakap benar, walaupun dalam bentuk yang lebih indah. Jika tidak, mungkin terdapat banyak lawatan, tetapi sedikit pesanan (dalam kes ini, mereka bercakap tentang penukaran iklan yang rendah).

Anda harus cuba menyerlahkan satu atau lebih kelebihan daya saing dan memberikan penekanan ringkas tentang perkara ini dalam tajuk atau teks iklan. Pada pendapat saya, teks tersebut berfungsi paling baik di mana terdapat manfaat yang dirumuskan dalam bentuk cadangan bukan standard yang menarik.

Biar saya jelaskan: diskaun standard tidak lagi melekat pada sesiapa. Diskaun memerlukan atau bukan standard atau "gewang" lain.

Iklan dengan tajuk: " Tingkap kayu. Diskaun! tidak mempunyai CTR yang sangat tinggi dalam Yandex.Direct.
Tetapi hanya beberapa sentuhan dan iklan dengan tajuk berita sedemikian berfungsi dua kali juga:

sebab tu pilihan yang sempurna, jika pengiklan begitu maju sehingga dia mempunyai banyak tawaran dan peluang yang tidak standard. Dalam kes ini, agak mudah untuk mengalahkan mereka dalam pengiklanan. Jika pengiklan semudah merapu, anda perlu berfikir sendiri: apa yang akan terperangkap dalam iklan untuk menarik perhatian penonton dengan cara yang tidak standard.

Lebih banyak jawapan

Secara umum, menyusun iklan boleh klik ialah seni yang dikhususkan oleh ramai profesional yang serius. Tetapi untuk pengiklan baru, ada lagi cara mudah untuk mencapai keputusan yang agak baik, tanpa menghabiskan malam tanpa tidur cuba menjejalkan slogan yang berkesan ke dalam 30 aksara yang malang. Anda hanya boleh melihat pesaing teratas di rantau yang sangat kompetitif (contohnya, Moscow) dan teks iklan mereka yang benar-benar berfungsi. "Kejatuhan harga" yang sama telah saya pinjam daripada seseorang dan berfungsi dengan sempurna, menunjukkan hasil yang baik.

Apabila menyusun iklan, anda perlu menggunakan semua kemungkinan yang disediakan oleh sistem untuk menjadikannya sebagai menarik dan ketara yang mungkin. Pada masa ini, Yandex.Direct yang sama memungkinkan untuk menyiarkan apa yang dipanggil pautan pantas, alamat dan nombor telefon syarikat, gambar apabila diletakkan di tapak tematik. Menggunakan ciri ini boleh meningkatkan CTR dengan ketara, kerana iklan tersebut selalunya kelihatan lebih berfaedah berbanding pesaing.

Dan jangan lupa bahawa dalam kedua-dua Google.Adwords dan Yandex.Direct, anda boleh menggunakan beberapa pelbagai pilihan teks iklan untuk memilih teks yang paling berkesan mengikut statistik, yang menyebabkan respons terbesar daripada pengguna Internet.

Ini, sudah tentu, bukan semua cara untuk meningkatkan CTR iklan, tetapi beberapa cara yang paling berkesan. Menggunakan sekurang-kurangnya beberapa daripada mereka (atau lebih baik, sudah tentu, semua sekali gus), anda boleh tingkatkan CTR dalam Direct dan Adwords beberapa kali.

selamat hari!



Terima kasih atas balasan anda.","html":"

selamat hari!
Beritahu pemula yang tidak mengejar peningkatan dalam kos klik (hanya berusaha untuk meningkatkan kualiti kandungan dan kefungsian tapak), sila beritahu saya julat CTR yang berbeza untuk tapak anda. Apakah CTR yang baik?
Soalannya mungkin naif, yang tipikal untuk rakan kongsi YAN baru, tetapi saya ingin mencari, jika bukan ukuran, tetapi sekurang-kurangnya susunan nombor untuk perbandingan.
Sebagai contoh, di tapak yang beroperasi di YAN, saya mempunyai 12 hari CTR untuk pautan perkhidmatan 3.64, dan untuk Direct 0.44. Adakah penunjuk ini baik?
Terima kasih untuk jawapan.

","contentType":"text/html"),"proposedBody":("source":"

selamat hari!
Beritahu pemula yang tidak mengejar peningkatan dalam kos klik (hanya berusaha untuk meningkatkan kualiti kandungan dan kefungsian tapak), sila beritahu saya julat CTR yang berbeza untuk tapak anda. Apakah CTR yang baik?
Soalannya mungkin naif, yang tipikal untuk rakan kongsi YAN baru, tetapi saya ingin mencari, jika bukan ukuran, tetapi sekurang-kurangnya susunan nombor untuk perbandingan.
Sebagai contoh, di tapak yang beroperasi di YAN, saya mempunyai 12 hari CTR untuk pautan perkhidmatan 3.64, dan untuk Direct 0.44. Adakah penunjuk ini baik?
Terima kasih untuk jawapan.

selamat hari!
Beritahu pemula yang tidak mengejar peningkatan dalam kos klik (hanya berusaha untuk meningkatkan kualiti kandungan dan kefungsian tapak), sila beritahu saya julat CTR yang berbeza untuk tapak anda. Apakah CTR yang baik?
Soalannya mungkin naif, yang tipikal untuk rakan kongsi YAN baru, tetapi saya ingin mencari, jika bukan ukuran, tetapi sekurang-kurangnya susunan nombor untuk perbandingan.
Sebagai contoh, di tapak yang beroperasi di YAN, saya mempunyai 12 hari CTR untuk pautan perkhidmatan 3.64, dan untuk Direct 0.44. Adakah penunjuk ini baik?
Terima kasih untuk jawapan.

","contentType":"text/html"),"authorId":"123881059","slug":"1210","canEdit":false,"canComment":false,"isBanned":false,"canPublish" :false,"viewType":"old","isDraft":false,"isOnModeration":false,"isSubscriber":false,"commentsCount":69,"modificationDate":"Thu Feb 02 2012 23:40:00 GMT +0000 (UTC)","showPreview":true,"approvedPreview":("source":"

selamat hari!
Beritahu pemula yang tidak mengejar peningkatan dalam kos klik (hanya berusaha untuk meningkatkan kualiti kandungan dan kefungsian tapak), sila beritahu saya julat CTR yang berbeza untuk tapak anda. Apakah CTR yang baik?
Soalannya mungkin naif, yang tipikal untuk rakan kongsi YAN baru, tetapi saya ingin mencari, jika bukan ukuran, tetapi sekurang-kurangnya susunan nombor untuk perbandingan.
Sebagai contoh, di tapak yang beroperasi di YAN, saya mempunyai 12 hari CTR untuk pautan perkhidmatan 3.64, dan untuk Direct 0.44. Adakah penunjuk ini baik?
Terima kasih untuk jawapan.

","html":"Selamat tengah hari! ","contentType":"text/html"),"proposedPreview":("source":"

selamat hari!
Beritahu pemula yang tidak mengejar peningkatan dalam kos klik (hanya berusaha untuk meningkatkan kualiti kandungan dan kefungsian tapak), sila beritahu saya julat CTR yang berbeza untuk tapak anda. Apakah CTR yang baik?
Soalannya mungkin naif, yang tipikal untuk rakan kongsi YAN baru, tetapi saya ingin mencari, jika bukan ukuran, tetapi sekurang-kurangnya susunan nombor untuk perbandingan.
Sebagai contoh, di tapak yang beroperasi di YAN, saya mempunyai 12 hari CTR untuk pautan perkhidmatan 3.64, dan untuk Direct 0.44. Adakah penunjuk ini baik?
Terima kasih untuk jawapan.

","html":"Selamat tengah hari! ","contentType":"text/html"),"titleImage":null,"tags":[("displayName":"CTR yang baik","slug":"khoroshiy-ctr","categoryId":"103962100 ","url":"/blog/partner??tag=khoroshiy-ctr"),("displayName":"CTR","slug":"ctr","categoryId":"69061473","url": "/blog/partner??tag=ctr"),("displayName":"Metrik CTR","slug":"pokazateli-ctr","categoryId":"103962099","url":"/blog/partner ??tag=pokazateli-ctr")],"isModerator":false,"commentsEnabled":true,"url":"/blog/partner/1210","urlTemplate":"/blog/partner/%slug%" ,"fullBlogUrl":"https://yandex.ru/blog/partner","addCommentUrl":"/blog/createComment/partner/1210","updateCommentUrl":"/blog/updateComment/partner/1210"," addCommentWithCaptcha":"/blog/createWithCaptcha/partner/1210","changeCaptchaUrl":"/blog/api/captcha/new","putImageUrl":"/blog/image/put","urlBlog":"/blog/ rakan kongsi","urlEditPost":"/blog/56a93991d97351872e733f0e/edit","urlSlug":"/blog/post/generateSlug","urlPublishPost":"/blog/56a93991d97351872e733f0e/publishst",""Unblog/publish" 56a93991d9735187 2e733f0e/unpublish","urlRemovePost":"/blog/56a93991d97351872e733f0e/removePost","urlDraft":"/blog/partner/1210/draft","urlDraftTemplate":"/blog/partner/%slug "urlRemoveDraft":"/blog/56a93991d97351872e733f0e/removeDraft","urlTagSuggest":"/blog/api/suggest/partner","urlAfterDelete":"/blog/partner","isAuthor":false,"subscribeUrl":false /blog/api/subscribe/56a93991d97351872e733f0e","unsubscribeUrl":"/blog/api/unsubscribe/56a93991d97351872e733f0e","urlEditPostPage":"/blog/partner/56a93993"translate",translate" "urlRelateIssue":"/blog/post/updateIssue","urlUpdateTranslate":"/blog/post/updateTranslate","urlLoadTranslate":"/blog/post/loadTranslate","urlTranslationStatus":"/blog/ partner/1210 /translationInfo","urlRelatedArticles":"/blog/api/relatedArticles/partner/1210","author":("id":"123881059","uid":("value":"123881059", "lite" :false,"hosted":false),"alias":(),"login":"maninme","display_name":("name":"No Offence","avatar":("default" :"21493 /12388105 9-6598586","kosong":false)),"alamat":" [e-mel dilindungi]","defaultAvatar":"21493/123881059-6598586","imageSrc":"https://avatars.mds.yandex.net/get-yapic/21493/123881059-6598586/islands-middle","isYandexStaff" false),"originalModificationDate":"2012-02-02T19:40:46.000Z","socialImage":("orig":("fullPath":"http://avatars.yandex.net/get-yablog/4611686018427441880 /biasa")))))))">

Selamat petang, rakan-rakan yang dikasihi! Dengan anda, seperti biasa, tapak YouPartner. Kita sering ditanya soalan yang menarik mengenai pekerjaan dan pendapatan di Internet. Hari ini di sekali lagi, kami akan menjawab soalan yang menarik minat ramai pemula: "Apakah CTR, bagaimana ia dikira, apakah nilai optimum, dan di mana ia digunakan?". Mari kita mulakan!

Apakah itu CTR?

Bagaimanakah CTR dikira? Untuk mengira kadar klikan bahan promosi dengan tepat, adalah kebiasaan untuk menggunakan formula berikut:

Klik / Tera * 100 = CTR

Bahagikan semua klik dengan semua tera dan darab dengan 100 untuk mendapatkan CTR. Sebagai contoh: sepanduk itu ditunjukkan kepada 100 pengguna, 20 orang mengkliknya. Dalam kes ini, CTR ialah 20%.

AT Kehidupan seharian juruweb atau ahli gabungan (pakar trafik) CTR adalah perkara biasa. Dalam kebanyakan kes, nilai ini boleh dilihat dalam rangkaian iklan. Apabila membeli trafik, pengiklan dibimbing oleh penunjuk ini untuk memilih bahan promosi berkualiti tinggi dan meningkatkan pulangan ke atas pengiklanan. Lebih tinggi kadar klik lalu, lebih baik.

Apakah yang menentukan CTR, dan bagaimana untuk meningkatkannya?

Faktor yang mempengaruhi "si-ti-ar", agak banyak, secara langsung dan tidak langsung. Dengan memberi perhatian kepada mereka dan menjalankan ujian, anda boleh mencapai kadar klik lalu yang tinggi untuk iklan anda. Berikut adalah sebahagian daripada mereka:

  • Imej. Gambar mesti mempunyai plot, pencetus tertentu. Objek yang digambarkan harus membangkitkan minat khalayak yang disasarkan oleh kempen pengiklanan. Jika anda menjual minyak wangi, maka anda perlu menunjukkan bahawa ini adalah koleksi baru, fokus pada jenama atau siri terhad. Trend sangat berpengaruh, sama ada "synthol jock menggunakan ubat ini untuk...", "Diana Shurygina tentang cerita tentang..." atau "Navalny telah dimasukkan ke dalam pilihan raya...".
  • Dimensi. Semakin besar iklan, semakin kelihatan iklan tersebut.
  • Lokasi. Pengiklanan mesti berada di kawasan tapak yang boleh dilihat.
  • Bunyi dan video. Jika iklan anda ialah video atau memainkan beberapa jenis bunyi, maka ini pasti akan menarik perhatian khalayak sumber tersebut.
  • Kecerahan dan elemen tambahan. Iklan anda mesti menonjol daripada "kelabu" jisim. Tambahkan anak panah, lejang, animasi, pemilihan teks padanya. Jadikan skema warna keseluruhan lebih jelas.
  • Khalayak sasaran. Ini adalah salah satu petunjuk utama. Dengan memaparkan iklan kosmetik di tapak memancing, anda tidak mungkin mendapat jualan. Apabila memilih tapak pengiklanan, anda harus melihat potret khalayak sasaran anda. Penyasaran adalah sangat penting di sini. Jika anda menyiarkan iklan di Kazakhstan dan jualan disasarkan kepada khalayak Rusia, maka anda harus berhenti menyiarkan iklan. Turut penting di sini ialah tetapan seperti: umur, jantina, minat, status perkahwinan, peranti dan sistem operasi, serta penyemak imbas. Bergantung pada jenis rangkaian iklan, anda akan dapat menentukan nilai yang serupa.
  • Trafik bot. Banyak platform pengiklanan mengklik pada iklan. Ini berkemungkinan besar akan memberi kesan positif pada CTR, tetapi tidak mungkin ia akan menjejaskan penukaran. Terdapat juga sejumlah besar tera, tetapi tiada trafik. Untuk mengecualikan sumber tersebut, gunakan senarai hitam dan putih tapak.
  • Interaktif Kemungkinan besar, anda telah melihat iklan yang menarik di mana anda boleh "sentuh" barang atau bermain-main sedikit. Ini dengan ketara menarik perhatian dan meningkatkan bilangan klik.

Apakah nilai CTR yang baik?

Saya akan mengatakan dengan segera bahawa tidak ada jawapan umum yang jelas. Bergantung pada harga dan usaha yang dimasukkan ke dalam kempen pengiklanan. Juga, segala-galanya agak individu, terutamanya dalam bidang tematik yang sempit. Satu perkara yang pasti - lebih banyak lebih baik. Purata CTR dalam RuNet berjulat dari 0.01% hingga 2%. Paling nilai yang besar, yang mencapai sehingga 30%, diperhatikan dalam pengiklanan kontekstual. Berikut adalah nilai yang baik untuk jenis yang berbeza mengiklankan:

  • Pengiklanan kontekstual (YandexDirect, Google Adwords): 10-20%
  • Iklan penggoda: >1%
  • Pengiklanan yang disasarkan (VKontakte): 0,2-0,4%
  • Iklan sepanduk: 0,8-1,5%

Sebagai tambahan kepada keberkesanan kempen pengiklanan, CTR, dalam banyak rangkaian pengiklanan, mempengaruhi kos setiap klik dan kekerapan tera. Lebih kerap iklan yang menarik diklik, lebih kerap ia dipaparkan. Dalam kes ini, pesaing perlu membayar lebih untuk mendapat kedudukan lebih tinggi daripada iklan anda. Itulah sebabnya sangat penting untuk memantau penunjuk ini.

Fikirkan sahaja: kumpulan ada di sekeliling kita. Satu-satunya perkara yang orang lakukan ialah mengklik: mereka mengklik apabila mereka mencari sesuatu dalam talian, mereka mengklik apabila mereka bermain, mereka mengklik apabila mereka mencipta reka bentuk digital... Rata-rata orang membuat 428 klik setiap hari. Darabkan nombor ini dengan bilangan harian pengguna PC masuk dunia moden, dan anda akan kagum dengan nombor yang terhasil. Dan bagaimana anda menentukan sama ada CTR adalah baik? Berapa banyak klik daripada set ini yang dimenangi oleh kempen pengiklanan anda untuk dirinya sendiri?

Bilangan klik, bagaimanapun, hanyalah puncak gunung ais. Untuk mengetahui cara kempen pengiklanan berkembang, anda perlu menggali lebih dalam daripada mengira bilangan klik. cara yang baik untuk mengetahui sejauh mana kejayaan kempen pengiklanan untuk mengira kadar klik lalu.

Apakah itu CTR?

Kadar Klik Lalu (CTR) menentukan bilangan orang yang datang ke tapak anda melalui saluran pengiklanan tertentu. Tetapi yang lebih penting di sini bukanlah fakta peralihan ke tapak, tetapi hakikat bahawa CTR menunjukkan nombor itu bakal pelanggan yang benar-benar berminat dengan tawaran anda ("hangat" penonton sasaran). Dan ini, seterusnya, adalah penunjuk paling penting bagi hasil akhir, yang pada masa hadapan akan menjejaskan penempatan pengiklanan baharu.

Adalah penting untuk mempertimbangkan metrik ini bersama-sama dengan penunjuk lain: untuk mengkaji bukan sahaja bilangan klik yang diterima oleh iklan, tetapi juga bilangan semua paparannya.

Apakah yang mempengaruhi CTR?

Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi kadar klik lalu:

  • Perkaitan. Ia mengenai tentang kata kunci, teks pengiklanan, penempatan dan halaman pendaratannya. Kata kunci dan teks pengiklanan harus membawa mesej umum yang ditujukan kepada khalayak sasaran. Kata kunci yang tidak berkaitan akan diarahkan kepada khalayak yang salah, dan akibatnya, anda akan menerima klik daripada mereka yang tidak berminat dengan produk atau perkhidmatan anda.
  • Kedudukan pengiklanan. Walaupun dengan perkaitan yang tinggi, kedudukan mesej pengiklanan dalam hasil carian (Kedudukan Iklan) boleh kekal agak rendah. Ia adalah dalam rangka kedudukan pengiklanan yang menentukan iklan mana yang akan menduduki satu atau tempat lain pada halaman. Hasilnya bergantung pada CPC anda dan nilai Skor Kualiti mesej iklan anda.
  • Kebolehlihatan / kebolehlihatan. Metrik Kebolehlihatan (keterlihatan atau kebolehlihatan) menunjukkan bilangan demonstrasi iklan kepada pengguna dan menunjukkan bahawa pada masa paparan semua keperluan teknikal, di mana ia boleh dilihat oleh pengguna. Contohnya, jika pengguna perlu menatal skrin untuk pergi ke iklan, ini bermakna ia terletak "di luar sempadan skrin". Apabila ia berkaitan dengan video, pilihan kebolehlihatan lain turut dimainkan. Untuk Facebook, Instagram dan Twitter, tiga saat menonton video sudah memadai. Di YouTube, video dianggap ditonton jika ia dimainkan selama lebih daripada 30 saat (atau kurang jika video itu lebih pendek).
  • Peranti. Kadar klikan daripada peranti mudah alih adalah lebih tinggi daripada daripada PC desktop. Ini disebabkan penggunaannya yang lebih aktif dalam kehidupan seharian. Sudah tentu, anda masih perlu meletakkan versi desktop iklan anda, tetapi jangan lupa kepentingan versi mudah alih.
  • Menegak. CTR juga ditentukan oleh industri anda, terutamanya apabila ia berkaitan dengan pesaing. Jangan lupa untuk melihat volum kata kunci dalam enjin carian dan membandingkannya dengan kumpulan perkataan yang anda gunakan. Dengan cara itu anda boleh memutuskan berapa banyak wang untuk dibelanjakan untuk mereka.

Bagaimana untuk mengira CTR?

Apabila anda telah mengira CTR, beri perhatian kepada penukaran: berapa peratusan klik menjadi penukaran (iaitu, membawa kepada tindakan disasarkan)? Kemudian bandingkan kadar penukaran dengan purata CTR dan tentukan jumlah perbelanjaan tambahan.

Setiap klik tanpa penukaran memerlukan wang yang anda tidak akan perolehi semula.

Klik sedemikian boleh disebabkan oleh penyasaran yang terlalu luas atau penggunaan teks pengiklanan yang tidak berkaitan. Ketahui kata kunci yang sedang digunakan dalam industri anda dan tulis salinan iklan yang baik yang menyeru pengguna untuk bertindak supaya anda tidak mendapat klik yang tidak berkaitan sebagai balasan.

Apakah yang dianggap sebagai CTR yang baik?

Dan akhirnya, jawapan kepada soalan utama.

Tiada nombor tepat yang menentukan CTR, tetapi secara purata angka ini hendaklah 2% untuk mana-mana saluran pengiklanan. Sebarang keputusan melebihi 2% dianggap sebagai keputusan melebihi purata.

Sebagai contoh, mari kita lihat statistik pada purata kadar klik lalu dalam industri yang berbeza untuk 2016 mengikut YouTube (carta di bawah).

Berikut adalah beberapa contoh.

CTR dalam minuman dewasa dan niche mainan masing-masing adalah 1.82% dan 1%, manakala dalam banyak industri lain ia tidak mencapai 1% penuh. Oleh itu, industri kesihatan dan kecantikan memperoleh penunjuk sebanyak 0.44%, perniagaan B2B 0.98%, dan permainan - 0.9%, iaitu hampir kepada satu.

Walaupun data ini berdasarkan tontonan YouTube, kajian lain telah menghasilkan angka yang sama. Sebagai contoh, SalesForce mendapati dalam kajian Q1 pada 2016 bahawa purata CTR di Facebook hanya 0.98%.

Daripada nombor di atas, adalah jelas bahawa untuk menentukan kejayaan penunjuk anda, anda perlu mengetahui purata CTR industri dan membandingkan penunjuk anda dengan pesaing.

Keputusan boleh sangat berbeza dari kempen ke kempen, tetapi jangan segera labelkan kempen sebagai kegagalan jika kempen tidak mencapai 2%.

Masa untuk mengumpul klik

Sekarang setelah anda mengetahui faktor yang mempengaruhi kadar klik lalu dan cara mengiranya, anda boleh menggunakan pengetahuan baharu untuk meningkatkan anda kempen pengiklanan. Sudah tiba masanya untuk melupakan hasil metrik terakhir dan mengemaskan iklan anda dengan mengetahui maksud setiap metrik.



 


Baca:



Rawatan penyakit sistem kardiovaskular dengan bawang putih

Rawatan penyakit sistem kardiovaskular dengan bawang putih

Bawang putih adalah produk yang berpatutan dan sihat. Ia popular di seluruh dunia, ia disukai kerana rasa yang sangat baik, serta sifat perubatannya....

Bagaimana untuk menghentikan loya dan muntah: ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat

Bagaimana untuk menghentikan loya dan muntah: ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat

Penyakit ringan tidak jarang berlaku semasa kehamilan. Sebahagian daripadanya disebabkan oleh perubahan dalam keadaan anda, yang lain boleh disebabkan oleh...

Pengeluaran minyak sayuran dengan menekan Kaedah untuk mendapatkan minyak sayuran

Pengeluaran minyak sayuran dengan menekan Kaedah untuk mendapatkan minyak sayuran

Minyak sayuran diperolehi daripada benih tumbuhan minyak. Untuk mendapatkan minyak yang lebih berkualiti dan pengasingan yang lebih lengkap, benih tertakluk kepada...

Pucuk: faedah, aplikasi

Pucuk: faedah, aplikasi

Pertumbuhan gandum dan benih lain bukanlah satu trend beberapa dekad yang lalu, tetapi tradisi kuno sejak lebih 5,000 tahun. Cina...

imej suapan RSS