У дома - Интериорен стил
Ако Бог наказва, значи той обича. Може ли Бог да накаже

. Все още не сте се борили до кръв, борейки се срещу греха и сте забравили утехата, която ви се предлага като синове: сине мой! не презирайте наказанието Господне и не се обезсърчавайте, когато Той ви осъди. Защото Господ наказва онзи, когото обича; и бие всеки син, когото приеме. Ако търпите наказание, той се отнася с вас като със синове. Защото има ли син, когото бащата да не наказва?

1. Има два вида утеха, които очевидно са противоположни един на друг, но взаимно се подсилват; както (апостола), така и дава тук. А именно: едно е, когато казваме, че някои хора са пострадали много: душата става спокойна, ако намери много съучастници в страданието си. Това (апостолът) представи по-горе, когато каза: „Спомнете си предишните си дни, когато, след като сте били просветлени, сте преживели голям подвиг на страдание (). Другото е, когато казваме: малко сте пострадали: с тези думи сме насърчени, развълнувани и направени по-готови - да изтърпим всичко. Първото успокоява и дава почивка на уморената душа; а втората я вълнува от мързел и непостоянство и я отхвърля от гордост. За да не се роди гордост от това свидетелство, вижте какво прави (Павел): „Все още не сте до кръв, - Той говори, - бореше се срещу греха и забрави утехата "... Той не изрича внезапно следните думи, но предварително ги запознава с всички, които са се трудили „до кръв“, след това забелязва, че страданията на Христос представляват слава, и след това удобно предава (на следващия).

Така той казва в писмото до коринтяните: „Вие не сте били изкушени от никой друг освен от човек“, т.е. малък (), защото по този начин душата може да се събуди и да бъде насърчена, когато си представя, че все още не е постигнала всичко и е убедена в това от предишни събития. Смисълът на думите му е следният: все още не сте претърпели смърт, загубили сте само собственост и слава, претърпели сте само изгнание; Христос проля кръвта си за теб, но ти не я проля за себе си; Той дори се изправи до смърт за истината, стремейки се към вас, а вие все още не сте били изложени на заплахите, които заплашват. "И те забравиха утехата", т.е. отпуснаха ръцете си, отслабени. „Не до кръв, - казва той, те се биеха (слава - изправи се), борба срещу греха "... Тук той показва, че и двамата атакува силно и също е въоръжен - думата: „изправен“ се казва на стоящите. „И забравиха утехата, която ти се предлага като синове: сине мой! не пренебрегвайте наказанието Господне и не се обезсърчавайте, когато Той ви осъди "... След като представи утеха от дела, сега, на всичкото отгоре, той добавя утеха от поговорки, от даденото свидетелство: „Не се обезсърчавайте“, казва той. когато те изобличава "... Така че това е дело на Бог; и не е малко утешително, когато сме убедени, че случилото се е могло да се случи с действието на Бог, с Неговото разрешение.

Така че Павел казва: „Три пъти се молих на Господ да ме отстрани от мен. Но Господи ми каза: „Моята благодат ти е достатъчна, защото силата ми е съвършена в слабост“ (). Следователно Той самият го позволява. „Защото Господ наказва онзи, когото обича; бие всеки син, който приема "... Не можете, казва той, да кажете, че има праведен човек, който не е понасял скръбта и въпреки че ни се струва така, ние не познаваме други скърби. Следователно всеки праведен човек трябва да върви по пътя на скръбта. И Христос каза това „Влезте през тесните порти, защото портите са широки и пътят, водещ до унищожение, е широк и мнозина минават през тях; защото тясната е портата, а тясната е пътят, който води до живот, и малцина я намират " (). Ако е възможно да се влезе в живота само по този начин, а в противен случай е невъзможно, тогава следва, че всички, които са влезли в живота, са следвали тесен път. „Ако понесете наказание, - Той говори, - което се отнася с теб като със синове. Защото има ли син, който да не бъде наказан от баща си? " Ако (Бог) ви накаже, то това е за поправяне, а не за изтезания, не за мъчение, не за страдание.

Вижте как (апостолът), по същия начин, поради онова, което са считали за изоставено, ги вдъхва с увереност, че не са изоставени, и как той казва: след като претърпявате такива бедствия, мислите ли вече, че сте се отказали и ви мразят? Не, ако не сте страдали, тогава трябва да се страхувате от това, защото ако той „Той бие всеки син, когото приеме“, тогава непоносимо, може би не син. Но как, казвате, не страдат злите хора? Разбира се, те страдат - как може иначе? - но той не каза: всеки звуков сигнал е син, но: "Той бие всеки син"... Следователно не можете да кажете: има много зли хора, които биват, например убийци, разбойници, магьосници и гробари. Те се наказват за собствените си зверства; те не са бимове, като синове, а наказани като злодеи; и вие сте като синове. Виждате ли как той взема назаем доказателства отвсякъде - от събитията, споменати в Писанието, и от поговорки, и от собствените си разсъждения, и от примери, които се случват в живота? Освен това той посочва и общия обичай: „Ако, - казва той, - останете без наказание, което е общо за всички, тогава вие сте извънбрачни деца, а не синове " ().

2. Виждате ли, че както казах по-горе, не е възможно син да остане ненаказан? Както в семействата, бащите не се интересуват от децата на извънбрачни деца, дори и да не са научили нищо, дори никога да не са станали известни, но се грижат за законни синове, така че да не са перфектни, в настоящия случай. Следователно, ако не наказването е характерно за извънбрачните деца, тогава човек трябва да се радва на наказанието като знак за истинско родство. Затова самият (апостолът) казва: "Освен това, ако ние, наказани от нашите плътски родители, се страхувахме от тях, тогава не би ли трябвало да бъдем много по-послушни на Бащата на духовете, за да живеем? " (). Отново заимства насърчение от собствените си страдания, които те самите са преживели. Както той каза там: „Спомни си старите си дни“, така че тук пише: „Бог се отнася с теб като със синове“, - не можете да кажете, че не можете да понесете, - и освен това „Господ наказва когото обича“... Ако (децата) се подчиняват на родителите на плътта, как няма да се покорите на небесния Отец? Нещо повече, това е не само разликата и не само в лицата, но и в самите мотиви и действия. Той и те (Бог и плътските родители) не наказват поради един и същ мотив. Затова (апостолът) добавя: „Наказаха ни по свое усмотрение за няколко дни; и това е в наша полза, за да можем да участваме в Неговата святост " (), т.е. те често го правят за собствено удоволствие и не винаги имайки предвид ползата, но това не може да се каже тук, тъй като (Бог) прави това не от някой от собствените си видове, а за вас, само за ваша полза; те ви наказват, за да им бъдете полезни и често напразно, но тук нищо подобно не се случва.

Виждате ли каква утеха идва и от тук? Ние сме особено привързани към онези, при които виждаме, че те не ни дават никакви заповеди или инструкции, но всички притеснения са в наша полза. Тогава има искрена любов, истинска любов, когато някой ни обича, въпреки факта, че сме напълно безполезни за любовника. По същия начин (Бог) ни обича не за да получи нещо от нас, а за да ни даде; Той наказва, прави всичко, взема всички мерки, за да ни направи способни да получаваме Неговите облаги. „Тези, - казва (апостолът), - наказа ни по желание за няколко дни; и това е в наша полза, за да можем да участваме в Неговата святост "... Какво означава: "В Неговата святост"? Тези. чистота, за да можем да станем достойни за Него, когато е възможно. Той се грижи да получавате и взема всички мерки, за да ви даде; и не се опитвате да приемете. „Казах, казва“ (Псалмистът), Към Господ: Ти си моят Господ; Не се нуждаете от моите благословии " (). "Освен това, ако ние, - Той говори, - бидейки наказани от нашите плътски родители, ние се страхувахме от тях, тогава не би ли трябвало да бъдем много по-послушни на Бащата на духовете, за да живеем? " "Към бащата на духовете"- казва така, което означава или дарби (духовни), или молитви, или безплътни сили. Ако умрем с това (състояние на ума), тогава ще получим живот. Ами той каза: „Наказаха ни по желание за няколко дни- защото това, което е приятно за хората, не винаги е полезно, - и това е в наша полза, за да можем да участваме в Неговата святост ".

3. Следователно наказанието е полезно; следователно наказанието носи святост. И разбира се, че е така. В края на краищата, ако унищожава мързела, порочните желания, привързаността към ежедневните предмети, ако концентрира душата, ако я разпорежда да презира всичко тук, а оттам и скръбта, тогава не е ли свят, не привлича ли благодатта на Духа? Нека непрекъснато да си представяме праведниците и да си спомняме защо всички те са били прославени, а Авел и Ной преди всички тях: не е ли през скръбта? И е невъзможно един праведен човек да не скърби сред толкова много нечестиви. „Ной“, казва Писанието, „ беше праведен и непорочен човек от рода си; Ной ходеше с Бог " (). Помислете: ако сега, имайки толкова много съпрузи, и бащи, и учители, на чиито добродетели можем да подражаваме, обаче, ние изпитваме толкова много скърби, как е трябвало да страда той, оставайки сам сред толкова много? Но трябва ли да говоря за случилото се по време на прекрасното и необикновено наводнение? Трябва ли да говорим по някакъв начин за Авраам, за това, което е изтърпял: за непрестанните му скитания, лишенията от жена му, опасностите, битките, изкушенията? (Трябва ли да говоря) за Яков, колко бедствия е претърпял, изпъден отвсякъде, работил напразно и се изтощавал за другите? Не е необходимо да се изброяват всичките му изкушения; ще бъде достатъчно да цитираме свидетелството, което той самият даде в разговор с фараона: „Дни на моето поклонение сто и тридесет години; малки и нещастни са дните на живота ми и не са достигнали годините от живота на бащите ми в дните на техните скитания " (). Трябва ли да говорим за Йосиф, Мойсей, Исус Навин (Монахиня), Давид, Самуил, Илия, Данаил и всички пророци? Ще откриете, че всички те са прославени чрез скръб. А ти, кажи ми, искаш ли да бъдеш прославен чрез удоволствие и лукс? Но това е невъзможно. Да говорим ли за апостолите? И те надминаха всички в скръб. Но какво казвам? Самият Христос също каза: "В света ще имаш скръб" (); и по-нататък: "Ще плачеш и ще плачеш, и светът ще се радва" ().

„Защото портата е тясна, а пътеката, която води към живота, е тясна и малцина я намират“. (). Господарят на този път каза, че е тесен и тесен; търсиш ли широк? Не е ли безразсъдно? Следователно няма да постигнете живот, защото вървите по другия път, но ще постигнете разрушение, защото сте избрали пътя, който води там. Искате ли да ви кажа и да ви представя хора, отдадени на лукса? Нека се обърнем от по-късното към най-старото. Богатият човек, изгарящ в огън, евреите, отдадени на утробата, за които утробата е бог, който постоянно търси удоволствие в пустинята - защо са умрели? Подобно на съвременниците на Ной, не защото ли са избрали този луксозен и развратен живот? По същия начин содомитите (умряха) от лакомия: „ситост“, казва се, „и безделие“ (). Така се казва за содомците. Ако преяждането с хляб произвежда толкова много зло, а какво ще кажете за други удоволствия? Не беше ли Исав неконтинентен? Не бяха ли тези от Божиите синове, които бяха измамени от съпругите и отнесени в бездната? Не бяха ли тези, които задоволяваха похотите на хората? И всички езически, вавилонски, египетски царе, не свършиха ли нещастно живота си? Не са ли отдадени на мъченията? Но не е ли същото, кажете ми, това се случва сега?

Чуйте какво казва Христос: "Тези, които носят меки дрехи, са в дворците на царя" (); а тези, които не носят такива дрехи, са на небето. Мекото облекло отпуска и твърда душа, глезене и разочарование; и колкото и силно и силно тяло да облича тя, от такъв лукс то скоро става женствено и слабо. Кажете ми: защо мислите, че жените са толкова слаби? Наистина ли е само от природата? Не, но и от начина на живот и възпитанието; те са направени така чрез разглезено възпитание, безделие, отмивки, мантри, изобилие от аромати, меко легло. И за да разберете това за вас, чуйте какво имам да кажа. От купчина дървета, растящи в пустинята и разтърсени от ветровете, вземете растение и го засадете на мокро и сенчесто място - и ще видите как става по-лошо от това как сте го взели първо. И че това е вярно, доказателството са жените, отгледани в селата; те са много по-корави от градските мъже и биха могли да преодолеят много от тях. И когато тялото се поглези, тогава по необходимост душата също изпитва същото зло с него, тъй като функциите на душата в по-голямата си част съответстват на състоянието на тялото. По време на болестта сме различни поради релаксация, а по време на здравето отново сме различни.

Както при музикалните инструменти, когато струните издават меки и слаби звуци и те не са добре опънати, достойнството на изкуството, принудено да се подчини на слабостта на струните, също намалява, така и в тялото: душата страда от това много вреда, много ограничения; тя изпитва горчиво робство, когато тялото се нуждае от често изцеление. Затова ви увещавам, нека се опитаме да го направим силен и да не е болезнен. Казвам това не само на съпрузите, но и на съпругите. Защо, съпруга, постоянно отпускаш тялото си с лукс и го правиш безполезно? Защо унищожавате силата му от затлъстяване? В крайна сметка затлъстяването е слабост за него, а не сила. Ако вие, оставяйки това, ще се държите по различен начин, тогава телесната красота ще се появи по ваше желание, веднага щом има сила и свежест. И ако напротив, изложите го на безброй болести, тогава няма да имате здрав цвят или свежест, но постоянно ще се чувствате зле.

4. Знаете, че както добрата къща е красива, когато времето е ясно, така красивото лице се прави още по-добро от весело разположение на духа; и когато (душата) е тъжна и плачевна, тогава (лицето) става по-грозно. Тъгата произтича от заболявания и разстройства на здравето; а болестта идва от отпускането на тялото чрез ситост. Така че и поради тази причина трябва да избягвате пресищане, ако ми вярвате. Но, казвате, има ли някакво удоволствие в ситостта? Не толкова удоволствие, колкото неприятности. Удоволствието е ограничено само до ларинкса и езика; когато яденето приключи или когато храната се изяде, вие ставате като този, който не е участвал (в храненето), и дори много по-зле от него, защото оттам понасяте тежест, релаксация, главоболие и склонност към сън, подобно на смъртта, и често безсъние от ситост, задух и оригване и хиляди пъти проклинате стомаха си, вместо да проклинате невъздържаност.

И така, нека не угояваме тялото, но нека слушаме Павел, който казва: "Не превръщайте грижите за плътта в похоти" (). Пълнещият стомах прави същото, както ако някой, взимайки храна, го хвърли в нечиста канавка, или дори не това, но много по-лошо, защото последният запълва само канавката без да навреди на себе си, а първият причинява хиляди болести ... Ние се храним само с това, което се приема в необходимото количество и може да бъде усвоено; а това, което е излишно отвъд необходимото, не само не подхранва, но и носи вреда. Междувременно никой не забелязва това, заблудено от абсурдно удоволствие и обичайна зависимост. Искате ли да подхранвате тялото? Оставете излишъка, дайте му това, от което се нуждае, и колкото може да усвои; не го претоварвайте, за да не потъне. Приет в правилното количество едновременно подхранва и доставя удоволствие; наистина, нищо не е по-приятно от добре усвоената храна; нищо не подобрява здравето толкова много, нищо не поддържа сетивата толкова живи, нищо не предотвратява болестите.

По този начин това, което се приема в необходимото количество, служи както за хранене, така и за удоволствие, и за здраве, а излишъкът - за вреда, за неприятности и болести. Ситостта прави същото, което прави гладът, или дори по-лошо. Гладът за кратко време изтощава и отвежда човека до смърт; и ситостта, изяждайки тялото и предизвиквайки гниене в него, го излага на продължително заболяване и след това на най-тежката смърт. Междувременно ние смятаме глада за непоносим и се стремим към ситост, която е по-вредна от него. Откъде идва тази болест у нас? Откъде идва тази лудост? Не казвам, че трябва да се изтощавате, но трябва да ядете храна, така че тялото да получава удоволствие, истинско удоволствие и да може да яде, за да бъде добре организирано и надеждно, силно и способно средство за действията на душата. Ако той прелива от храна, която, така да се каже, ще разтвори самите запеци и сложни връзки, тогава вече няма да може да се задържи на този потоп - нахлуващото наводнение разтваря и унищожава всичко.

„Грижа за плътта, - Той говори, - не се превръщайте в похот "... Е, той каза: „в похотта“, защото ситостта е храна за порочните желания, а преситеният, дори и да е бил по-мъдър от всички, непременно страда от вина и от храната, ако е необходимо, чувства релаксация, ако е необходимо вълнува има силен пламък сам по себе си. Оттук блудство, оттам и блудство. Гладният стомах не може да възбуди плътска похот, нито пък (стомахът) да се задоволи с умерена храна; порочните желания се раждат в стомаха, отдавайки се на ситост. Подобно на земята, прекалено влажна и тор, поръсен (с вода) и имащ твърде много храчки, раждат червеи и, напротив, земята, която няма такава влага, дава обилни плодове - защото не съдържа нищо излишно - и същество дори необработен, той отглежда зеленина, а когато се преработи, дава плод - ние също. Следователно, ние няма да направим от нашата плът (тялото) безполезно, безполезно или вредно, но ще отглеждаме добри плодове и плодни растения в нея и ще положим всички усилия, за да не изсъхнат от ситост, тъй като те също могат да гноят и да причинят червеи вместо плодове. И така, вродената похот, ако започнете да я насищате чрез мярка, поражда отвратителни и дори много отвратителни удоволствия. Нека по всички възможни начини унищожим това зло в себе си, за да бъдем достойни за обещаните благословии в Христос Исус, нашия Господ (с когото слава, сила, чест, сега и винаги, и завинаги и винаги, Амин на Отца със Святия Дух).

Бог понякога изпраща провал - заради нашето смирение.

Лойд Джоунс, Мартин,

„И забравиха утехата, която ти се предлага като синове:„ сине мой! не пренебрегвайте наказанието Господне и не се обезсърчавайте, когато Той ви осъди. Защото Господ наказва онзи, когото обича; той бие всеки син, когото приеме. " Евр. 12: 5-6.

Ако търпите наказание, тогава Бог се отнася с вас като със синове. Защото има ли син, когото бащата да не наказва? Ако останете без наказание, което е общо за всички, значи сте извънбрачни деца, а не синове. Освен това, ако ние, наказани от нашите плътски родители, се страхувахме от тях, тогава не трябва ли да се подчиняваме много повече на Бащата на духовете, за да живеем? Наказаха ни по желание за няколко дни; но това е в наша полза, за да можем да участваме в Неговата святост. Всяко наказание в момента изглежда не е радост, а скръб; но впоследствие той дава мирния плод на правдата на онези, които се учат чрез него.

Най-плодородната почва, върху която процъфтява духовната депресия, е неразбирането на факта, че Бог използва различни методи в процеса на нашето освещаване. Той е нашият Баща, който ни е обичал с „вечна любов“. Той има голяма цел за нас: да ни освети. „Защото Божията воля е вашето освещение“ (1 Сол. 4: 3) и „за да бъдем свети и непорочни пред Него в любов“ (Еф. 1: 4). Основната грижа на Бог за нас не е нашето щастие в земния смисъл на думата, а нашата святост. В голямата Си любов към нас Той беше решен да ни доведе до нея. И Той използва различни методи, за да постигне целта си.

Неразбирането на това често ни кара да се спъваме. И в нашия грях и глупост, ние понякога напълно погрешно тълкуваме Божиите действия спрямо нас. Подобно на глупавите деца, ние смятаме, че нашият Небесен Баща не е мил към нас. Изпълняваме се със самосъжаление, когато към нас се отнасят грубо, което, разбира се, води до депресия. Това е така, защото подценяваме славната цел, която Бог ни е предоставил.

Авторът на Посланието до евреите в глава 12 пише за това блестящо и напълно истина. Нашата тема може да бъде определена по следния начин: понякога Бог допринася за нашето освещение, като ни наказва и ни обяснява значението на това наказание. Писанието многократно повдига въпроса за Божието наказание. Но може би именно тук е показано с най-голяма яснота, че освещаването на нас е постоянното дело на Бог.

„Помислете за сегашното си страдание“, казва авторът на съобщението. Защо страдаш сега? Защото вие сте деца на Бог. Той обяснява на тези хора, че Бог ги кара да страдат за тяхно добро: „Защото Господ наказва когото обича; той бие всеки син, когото приеме. " Тогава същата идея е формулирана по негативен начин: „Ако търпите наказание, тогава Бог се отнася към вас като към синове; защото има ли син, когото бащата да не наказва? Ако останете без наказание, което е общо за всички, значи сте извънбрачни деца, а не синове. " Тоест наистина не принадлежат към Божието семейство. Същността на казаното е, че целият процес на спасение - от началото до края - е дело на Бог. "Който е започнал добра работа във вас, ще я направи (дори) до деня на Исус Христос." Започнал една работа, Бог не я оставя недовършена. Той иска децата му да пребъдват вечно с Него, в Неговата слава. Голяма част от това, което се случва с нас, може да бъде разбрано правилно само в светлината на тази идея. Това е предварително определено и със сигурност ще се сбъдне; Бог ще ни доведе до слава. Нищо не може да попречи на плана му.

За да постигне своя план, Бог използва различни методи. Първо, той ни дава наставления чрез Библията, учи ни на определени принципи. Библията е написана според Неговата добра воля, под ръководството на Светия Дух - за наше наставление и подобрение. Но ако не искаме да се учим чрез Неговото Слово, тогава Бог, като любящ Баща, имайки предвид същата цел да ни усъвършенства за Неговата слава, прибягва до други методи. И един от тези методи е наказанието. Земните родители, достойни за името си, наказват децата в тяхна полза. Ако детето продължава да има лошо поведение въпреки добрите инструкции, то трябва да бъде наказано да преподава дисциплина.

Бог работи по същия начин, но несравнимо по-ефективно. Забележете с каква сила и сигурност твърди авторът: ако никога не сме били наказани, тогава възникват силни съмнения дали сме деца на Бог. В известен смисъл този, който трябва да бъде най-депресиран, е човекът, който изобщо не е запознат с тази версия на Божието възпитание. Трябва да подаде аларма. Вместо да се дразните и обиждате от болезнеността на процеса, по-добре е да благодарите на Бог: в края на краищата Той ви дава доказателство за Своето бащинство. Той ни наказва, за да ни преобрази в образа на Неговия Син. Само тогава ще бъдем достойни за нашия Небесен Баща.

Житейският опит на Божиите деца е пълен с такива преживявания. И в Писанието темата за Божието наказание е една от най-важните. Прочетете Псалм 73 или цялата Книга на Йов. В писмото си до римляните, глава 5, Павел засяга този въпрос, когато говори за радост от скръб. И „в глава 8 той отново се връща към тази тема. В 1 Коринтяни гл. 11, четем за това как християните се разболяват, а някои дори умират, защото живеят недостойно. Във 2 Коринтяни (глава 1) Павел говори за това, което трябваше да му се случи, за да се научи да се доверява не на себе си, а на живия Бог. И тогава, в същото послание (гл. 12), Павел казва, че му е даден „трън в плътта“ и с каква цел му е изпратен този трън - за да го поддържа в правилно духовно състояние, за да го предпази от прекомерно възторг и екзалтация. Павел се моли три пъти на Бог да премахне това ужилване от него, но накрая научи урока си. И в крайна сметка болестта допринесе за неговото освещаване. „Приемайте с голяма радост, братя мои, когато изпадате в различни изкушения“ и т.н. И тогава вижте как самият възкръснал Господ обобщава всичко. „Когото обичам, тези, които изобличавам и наказвам“ (Откр. 3:19).

Така виждаме как тази велика доктрина преминава през цялата Библия. Всъщност подробното описание на Божието отношение към децата на Израел е обширен коментар към него. Той прави това с тях, защото те са Негови хора. „Само вие познах от всичките семейства на земята, затова ще изискам от вас всичките ви беззакония“ (Амос 3: 2).

За какво е наказанието? За образование. Склонни сме понякога да го възприемаме само като възмездие. Да, може да съдържа справедлива сума на възмездие, но включва и инструкции за корекция. Основната цел на наказанието е да възпита детето, така че то да расте като зрял и отговорен човек.

Много често Бог наказва децата Си при различни обстоятелства. Ако разберем това, ще видим: сред нашите житейски събития няма нито едно, лишено от смисъл! Нищо не се случва случайно, без волята на нашия Отец, Който позволява това или онова да се случи. Целта на обстоятелствата е да улеснят нашето освещаване. Затова трябва да бъдем наблюдателни, да се опитаме да научим уроци и да задаваме въпроси.

Библията учи много ясно, че Бог често използва обстоятелства като финансова загуба или загуба на имущество, за да научи човек на урок, ако не желае или не може да учи по различен начин. Помислете и върху въпроса за физическото здраве. 1 Коринтяни глава 11 разказва как Бог изпраща на хората болест, за да ги учи и възпитава. Бог често прибягва и прибягва до този метод .. Хората, които твърдят, че Човек никога не може да се разболее или отслаби по Божията воля, просто отричат \u200b\u200bПисанието.

Но не отивайте в другата крайност, не казвайте: "Значи казвате, че всяка болест е наказание, изпратено от Бог?" Разбира се, не заявявам това. Просто казвам, че от време на време Бог използва този метод, за да ни дисциплинира, да ни образова. И Той го прави за наше добро. Божията воля е по-важна от здравето на човешкото тяло. Ако човек не реагира на учението на Словото, тогава няма съмнение, че Бог ще се справи с него отблизо и може би ще го сложи в леглото, за да го накара да мисли. Същата идея е изразена в 2 Коринтяни 1: 9. И накрая, в същото послание, но в глава 12 Павел излага урока, който сам е научил: „Когато съм слаб, значи съм силен“. Научи се да се радва на слабост и не само на здраве. Най-важното за него е Бог да бъде прославен.

По същия начин Бог позволява преследване. Точно това се е случило с тези еврейски християни: стоките им са били откраднати, а къщите им разрушени - точно защото са били християни. И те питат: „За какво? Мислехме, че ако вярваме в Евангелието, всичко ще бъде наред. Но всъщност се оказва обратното - само неприятности. Други, от друга страна, просперират и успяват във всичко. Защо е така? " Отговорът на този въпрос е даден в пасажа, който взехме като епиграф към главата.

Учението обаче отива по-далеч. Според нея понякога Бог използва дори смъртта за същата цел: „Ето защо много от вас са слаби и болни, а много умират“. Това е тайна, която никому не е дадено да разбере. Въпреки това Писанието говори напълно недвусмислено. Следователно трябва да осъзнаем, че просто нищо не се случва. Няма нито едно събитие, лишено от смисъл. Напредваме или не напредваме в кариерата си, полагаме или се проваляме на изпити, болни или здрави сме. Това са различни обстоятелства, чрез които Бог постига целта, която ни е поставил. Ако сте дете на Бог, трябва да се научите да анализирате житейските си обстоятелства, да разберете към какво ви подтикват или какви намеци съдържат. По този начин вие активно ще допринесете за собственото си освещение.

Има и друг начин Бог да ни дисциплинира и дисциплинира. Този метод попада в категорията изключително "Неговата собствена". Състои се във факта, че понякога Бог изглежда елиминиран, скрива лицето Си от нас. Ние не чувстваме Неговото присъствие. Това е великата тема на Книгата на Йов, както и на Книгата на пророк Осия, глави 5 и 6. Така Бог дори казва: „Ще отида, ще се върна на мястото си, докато не се признаят за виновни и не потърсят лицето ми“ (Хос. 5:15) ... Бог се отстранява и премахва благословиите Си, за да доведе хората до покаяние; той също е част от процеса на освещаване.

И накрая, откриваме, че има всякакви вариации в чувствата, които тревожат и объркват Божия народ; по някаква причина духовните преживявания, които по-рано са ти доставяли радост, изведнъж престават и ти възкликваш с Йов: „О, ако само знаех къде да Го намеря!“ Сякаш не сте направили нищо лошо. Независимо от това, Бог изглежда те изостави. Усещате раздяла, откъсване от Него. Тези пустини на Духа, в които Бог периодично настанява Своите деца, също се превръщат в начин за наказание и образование. Те са част от голяма подготовка за славата, за която Бог ни е предназначил.

И така, разгледахме какво е Божието наказание и по какви начини Бог наказва. Сега нека помислим: „Защо Бог прави това?“ Нашият епиграф - пасаж от Книгата на Евреите (12: 5-11) - не е нищо повече от подробен отговор на този въпрос. Бог прави това, защото ни обича: „Защото Господ наказва когото обича; той бие всеки син, когото приеме. " Това е основата на отговора. Понякога Той изглежда „твърде жесток, за да бъде мил“: Трябва обаче твърдо да помним, че това винаги е за наше добро. В стих 7 Той казва: "Ако търпите наказание, тогава Бог се отнася с вас като със синове." Евреите попитаха: „Защо ни наказват, ако сме християни?“ Същността на отговора, даден в стих 7, е следният: Вие сте наказани именно защото сте християни, защото сте синове, защото принадлежите към семейство. Разберете, че всяко наказание и страдание са добри за нас, направете ни по-чисти, за да „можем да участваме в Негово Светейшество“. Тук тази идея е изразена най-ясно и недвусмислено: Бог ни наказва, за да бъдем осветени. Всичко се прави в наша полза и няма по-голяма полза от освещаването. По този начин Бог ни освещава. И тогава, чрез Словото Си, Той ни обяснява какво прави.

Това е общата цел, която Бог постоянно има предвид. Сега нека разгледаме някои от конкретните причини, поради които Бог може да ни накаже. Има определени опасности, които чакат всеки от нас. И е необходимо да премахнем тези опасности от нас, да ни предпазим от тях. Вярвайки в Господ Исус Христос, вие не правите незабавен преход в състояние на пълно съвършенство. Няма да сте перфектни в този живот. Винаги има някои недостатъци, нещо, върху което все още трябва да се работи. И Бог използва наказание, за да работи по тези наши специфични проблеми. Какви са тези проблеми? Ето пример за едно от тях: духовна гордост, духовна екзалтация. Позволете ми да ви припомня думите на Павел: „И за да не бъда възвишен от необикновените откровения, ми беше даден трън в плътта, ангелът на Сатана, за да ме потиска, за да не бъда издигнат“ (2 Кор. 12: 7). Ето го, до самата точка. Апостолът имал много рядко и необичайно духовно преживяване. Той беше издигнат „на третото небе“. Той виждаше, чуваше и чувстваше удивителни неща, така че опасността от духовна гордост беше много реална за него. Той ни казва, че трънът в плътта му е даден нарочно, за да го спаси от тази беда. Духовната гордост е ужасна опасност, която чака човека през целия му живот. Ако Бог в Своята милост и любов ни даде някакво необичайно духовно преживяване, тогава дяволът може да се опита да го обърне срещу нас. И за да ни спаси от тази опасност, понякога се изисква наказание.

Друга опасност е прекаленото самочувствие. Бог дарява хората с дарове. И, за съжаление, често човек започва да се гордее с тези дарове, да разчита на себе си и да си представя, че сега няма нужда от Бог. Гордостта и самочувствието са постоянни опасности. Те не принадлежат към плътските грехове като такива, но представляват духовни опасности, които по своята същност са по-фини и изпълнени със сериозни негативни последици.

Има и друга опасност, също доста фина. Привлечени сме от света, светския мироглед, светския начин на живот. Не, човек не решава умишлено и съзнателно да се върне към стария си живот - към света. Случва се някак от само себе си, почти неусетно. Човекът сякаш се „плъзга“ в света, без да го забелязва. Следователно той трябва да бъде наказан, така че да се опомни и да спре в движението си надолу.

Има и друга опасност: да бъдете доволни от постигнатата височина. Вече постигнахме нещо в християнския живот и в това отношение изпадаме в самодоволство и пълно удовлетворение от нашата личност. Понякога сме твърде сигурни, че сме абсолютно прави във вярванията си и в разбирането си за доктрината. Струва ни се, че животът ни не подлежи на укор. И ние не се стремим към по-голяма близост с Бог, не полагаме всичките си сили да израстваме в благодатта и в познанието на Господ. Почиваме на лаврите си, наслаждавайки се на състояние на нездраво самоудовлетворение. Забравили сме Бог. Вече не Го търсим, не е нужно да общуваме с Него. Ужасна опасност се крие в тенденцията да се осъждаш въз основа на миналия опит, а не на сегашното познание за Бог и отношенията с Него. С напредването на годините нашето развитие трябва да се осъществи, трябва да се развием, за да можем да кажем: сега познавам Бог по-добре от преди и го обичам повече от някога. Колкото по-близо се опознавате с добър човек, толкова повече го обичате. Свържете това наблюдение с връзката си с Бог. Наистина ли търсим Бог все повече и повече? Има опасност да Го забравим, защото сме прекалено погълнати от нашия човек и нашите преживявания. Следователно Бог в Своята неограничена любов ни наказва, за да ни накара да осъзнаем това и да ни вразуми. Можеш ли честно да кажеш, че си благодарен на Бог за всичко, което се е обърнало срещу теб? Отговорът на този въпрос служи като много добър тест за цялостната ни връзка с Бог. Можете да погледнете назад, да си спомните неприятните събития, които са ви донесли толкова много скръб по това време, и да кажете: „Добре е за мен, че страдах“ (Псалм 119: 71).

Поради тези конкретни причини Бог ни наказва. Да бъдеш осветен означава да практикуваш определени положителни качества. Това означава да бъдеш човек, който потвърждава с живота си: той наистина притежава свойствата, описани в Проповедта на планината. Това означава да си човек, в чийто живот се проявяват плодовете на духа - любов, радост, мир и т.н. Като ни освещава, Бог ни прави все повече и повече като Своя Син. Само положителното учение на Словото не е достатъчно за нас, грешните; елемент на наказанието е също толкова необходим. Указанието на писателя към евреите е следното: нека „с търпение вървим по пътя, който е поставен пред нас, гледайки към автора и довършителя на нашата вяра, Исус“ (Евр. 12: 1-2).

Ако винаги „гледахме към Исус“, тогава нищо друго нямаше да е необходимо. Но ние не правим това, така че има нужда от наказание - за да развием определени качества у нас. Ето някои от тези качества. Смирението в много отношения е най-висшата от всички добродетели, надценен диамант, един от най-славните плодове на духа. Това беше изключително присъщо на самия Господ. Той беше „кротък и смирен по сърце“. Това е последната станция от вътрешния ни път. За да станем кротки, всички трябва да бъдем смирени. Липсата на смирение може да бъде много лоша за нас. Трудно е обаче да бъдем смирени, ако винаги сме успешни във всичко. Следователно Бог понякога изпраща неуспехи - за нашето смирение.

Нека помним също, че християнинът трябва да „мисли за нещата по-горе“. Ние се придържаме към света, забравяйки, че връзките, които ни свързват с него, са много крехки и могат да се разкъсат за миг на око. За това Бог изведнъж и с цялата яснота ни показва, че ние сме само непознати в този свят. По този начин Той ни кара да мислим за небето и вечността.

Кротост! Колко трудно е да бъдеш кротък, любвеобилен и състрадателен към всички около себе си. Колко трудно е понякога да се отнасяш с разбиране към тях. Аз съм пастор и не бих могъл да разбера хората и да им съчувствам в техните проблеми, ако не бях преминал през преживявания в живота си, подобен на този, който преживяват сега. Бог понякога изпраща определени събития, за да ни напомни за необходимостта от търпение. По същество Той казва: „Знаете, че съм търпелив с вас. Така че вие \u200b\u200bсъщо бъдете търпеливи с другия човек. "

Има някои неща, които ясно ни показват, че наказанието е от съществено значение. Бог, защото ни обича и понеже сме Негови деца, ни наказва, за да развие в нас това прекрасно нещо - „мирния плод на правдата“.

Чувствате ли се, че нещо подобно се случва в отношенията на Бог с вас? Ако не, тогава силно препоръчвам да се огледате добре и да се уверите: наистина ли сте християнин. Не забравяйте: „Защото Господ наказва когото обича; той бие всеки син, когото приеме. " Благословен да бъде Господ, който пое върху себе си не само грижата за нашето спасение, но и за нашето съвършенство. Той ни обича толкова много, че ако не искаме да научим доброволно Неговите уроци, Той ще ни накаже, така че образът на Неговия възлюбен Син да се отрази в нас.

Лойд Джоунс, Мартин,

Духовна депресия: Причини за депресия и как да се отървем от нея. Per. от английски. / Мартин Лойд-Джоунс. - 3-то изд. - SPb.: Myrt, 2008. - 176 с.

Нашият гост беше първият заместник-председател на образователния комитет на Московската патриаршия, ректор на църквата "Св. Серафим Саровски" на Краснопресненската насип, протойерей Максим Козлов.

В днешната програма обсъдихме думите от Притчи на Соломон, че Господ наказва когото обича. Защо Божията любов се проявява по същия начин, как да получим наказание от Господ и какъв е смисълът на тези наказания?

______________________________________

А. Пичугин

Приятели, това е "Светла вечер" по радиото "Вера". Здравейте, в това студио Алла Митрофанова -

А. Митрофанова

Алексей Пичугин.

А. Пичугин

И ние приветстваме нашия гост: протоиерей Максим Козлов, първи заместник-председател на образователния комитет на Московската патриаршия, ректор на църквата "Св. Серафим Саровски" на Краснопресненския насип, ще води тази част от "Светлата вечер" с нас. Здравейте!

Прот. Максим Козлов

Добър вечер!

А. Митрофанова

Днес имаме интересна причина за разговор. Утре в църквите ще прозвучи следното четиво от книгата Притчи на Соломон: „за когото Господ обича, той наказва и изпитва удоволствие от начина, по който баща е към сина си“. Веднага си спомням такава парафраза, че ако удари, това означава, че обича. „Който Господ обича, той наказва“ - защо непременно „наказва“? Защо такива сурови мерки? Какво е проявлението на бащината любов тук?

Прот. Максим Козлов

Първо, струва ми се, че буквалният смисъл е пряк, правилен, разбираем и човек също не бива да го оставя. В нормалните човешки взаимоотношения този, когото наистина обичат, се наказва. Човек, към когото си безразличен - когото възприемаш като непознат, към когото не ти пука. Ще се справите ли с неговото възпитание, включително с наказания, които са неотделими от възпитанието? Ами не. Родителите наказват собствените си деца, които обичат, и като правило не се намесват в живота на своите състуденти в детската градина, училището, университета, ако са адекватни родители. Съответно, ако си спомним, че говорим за нашия Небесен Отец и знаем, че Той обича всички до степен, че любовта не може да бъде по-висока, тогава Той проявява тази грижа, тази съвършена любов, която надминава всяко човешко разбиране в това число под формата на наказание, което, разбира се, е учене. Тоест, целта на която, разбира се, е педагогическа, а именно: да се опита да възпита душата на човек, така че той да не загуби главното - Небесното царство. Но за това възпитание, чиято цел е многократно посочена в Свещеното Писание, което е онзи евангелски маргарит-перла, заради което всичко останало може да бъде продадено, всичко може да бъде загубено, само и само да не го загубим. Както и в други пасажи на Евангелието, ясно се казва „ръце, крака, очи“ - по-добре е да останете без тях и да влезете в Небесното царство без тях - бедни, осакатени, с рак, но в Царството Небесно.

А. Митрофанова

Отче Максим, така може да се разсъждава, ако априори изхождаме от факта, че за нас Царството Небесно е най-необходимото нещо. Тогава можете да загубите част от крайниците си или да останете без око, или без нещо друго, само и само да не останете без Царството Небесно. Но знаете ли, струва ми се, че този приоритет не винаги е очевиден за нас в живота ни. И изглежда: как е, защо? За какво, какво е, за какво са всички тези наказания? И заслужава ли крайната цел да страдаме така?

А. Пичугин

Е, като цяло много дори вярващи ще спорят в смисъл, че Небесното царство е някъде далеч, но ръката ми е винаги с мен, ще ми трябва.

Прот. Максим Козлов

Всъщност тези думи са казани в Свещеното Писание за онези, за които Царството Небесно, приоритетите на вечния живот са абсолютни. Е, да, за съжаление, към едно тъжно твърдение във връзка със сегашното състояние на света, не само присъствието сред световното население на една четвърт или около една пета от хората са агностици и атеисти; но също така и факта, че сред това, около повече от една трета от жителите на Земята, които са християни или се наричат \u200b\u200bхристияни, за мнозина вечният живот е вид не просто абстракция, макар и често абстракция, но нещо, което Е, добре, ако добавите към доста проспериращото ми съществуване тук. И цялото Свето писание не е свързано с това. И горният цитат не е за това, а Книгата на Йов не е за това, а Евангелието не е за това. Никъде в Новия Завет няма мисъл, че ако вярвате в Бог, изпълнявате заповедите, ще бъдете тук на земята, проспериращи, ще имате много деца, професионално успешни, щастливи в личния си живот, ще пътувате в чужбина, ще имате акаунт в банката през цялото време няма да имате финансови кризи за вашето време, войни и революции ще ви заобикалят и т.н., и така нататък и т.н. Никъде другаде!

А. Митрофанова

По-скоро, напротив: че „ще бъдеш преследван, ще бъдеш хулен, ще бъдеш несправедливо наклеветен за Мен и ще се радваш на това и ще се радваш“. Тогава възниква въпросът: имам ли нужда от всичко това?

Прот. Максим Козлов

Това е въпрос, на който наистина трябва да отговори всеки. Много е добре, че сме го формулирали по този начин. Всъщност така стоят нещата. За мен най-важното, включително екстремни житейски неуспехи и неуспехи, Небесното царство, Бог и Неговата истина и желанието да бъдем с Него във вечността и с тези, които той реши да бъде с него във вечността, които няма да бъдат това достойно и кой ще бъде приет в това добро същество там? Или не - не че се отказвам от това - някои теомашисти отказват - а по-скоро го считам за такъв бонус, който ще важи за главното, тоест за онова съществуване в този свят, което считам за благополучно за себе си и нормално.

А. Пичугин

Знаете ли, и аз имам такава аналогия, която ми идва на ум, не мога да кажа колко подходяща е в този случай: репресиите от 30-те години, които засегнаха огромен брой, почти цялото духовенство. Ето новите мъченици, които Църквата прослави, това са хората, за които знаем, че наистина не са отказали, не са предали никого, можем да заявим техния свят живот, поне светата им смърт. И огромен брой духовници за нея, за които ние не знаем или не знаем толкова добре, те се поклатиха, не издържаха, въпреки че те също знаеха всичко това и също проповядваха на своите енориаши в продължение на много години самото Небесно царство, прочете думите, цитирано в началото на нашата програма. Но с всичко това, когато дойде време да отговорят по някакъв начин, те избраха малко по-различно.

Прот. Максим Козлов

Струва ми се, че това само илюстрира казаното от нас. Всъщност събитията от ХХ век и трагедията от седемнадесетата година - два преврата и последвалата Гражданска война и трагедията, случила се с нашия народ през десетилетията на репресии, и трагедията на Великата отечествена война бяха най-трудното, трудно разбираемо от човешка страна учение за Бог във връзка с това огромна общност от хора - Русия и Руската църква. Това означава, че по пътя на Божието Провидение не е имало друг начин да се провери какво стои зад думите, за да се гарантира, че това съответствие възниква между убеждението, осъществено, включително при героични обстоятелства, като новомученици и възвишеното евангелско слово. Всъщност ние също сме ангажирани с биенето на въздуха, но никой от нас не знае дали внезапно са влезли на тази врата в студиото и са казали: „Хайде, граждани, ръце зад гърба ви, арестувани сте!“

А. Пичугин

Прот. Максим Козлов

Кой от нас сега може да си каже със сигурност как ще се държим?

А. Пичугин

Никой не може!

Прот. Максим Козлов

Можем само да се надяваме и да молим Бог, че в този момент ще има достатъчно сила да се държим така, както християнинът трябва. Можем ли да кажем, че този вид идентифициране, наказване, преподаване, макар и не толкова ужасно и не толкова глобално, каквото е било през ХХ век, но частен и в живота на всеки от нас, тази криза, това съждение е все още тук на земята , не е полезно за нас? Когато разбера какъв съм всъщност. В действителност, в наказанието, най-често човек научава за себе си някаква допълнителна истина - кой е той всъщност.

А. Митрофанова

Това е, ако той се вгледа дълбоко в себе си. И ако не ...

Прот. Максим Козлов

Ако сте готови да понесете. Не, в момента не говорим за мирогледа на невярващите. Защото за тях това по принцип е неприемливо нещо. За невярващия, идеята, която човек трябва да издържи в името на ... е, не, някои са издържали в името на комунизма, в името на идеологията ...

А. Пичугин

Но някой заради съседите си.

Прот. Максим Козлов

Но те всъщност не са в чистата си форма на невярващите - те са хора с прехвърлена религиозност - парарелигиозност и които имат различна представа за Небесното царство или целеполагане. Но такъв постоянен невярващ, според Достоевски, или практически невярващ, от които сега има огромен брой, включително сред нашите сънародници, тогава, разбира се, няма смисъл да издържаме. Тогава, във всеки случай, трябва да се бунтувате, да търсите права, да изисквате спазване, да се карате на жилищния офис, на шефа, на президента, за това, че аз не получих нещо в този живот и в него възникнаха някои ограничения. Но нещо подобно за нас ... вярващият, изглежда, някак не трябва да говори така? На теория ми се струва. Не трябва. Защото, вижте: има един вид сблъсък. Какво представлява частният съд, който се случва зад ковчега на човек? Да предположим частна преценка, дадена ни под формата на изпитания. Видението на блажената Теодора е такъв най-ярък текст сега, много известен и иконографски също уловен, какво е това? При човек след смъртта душата се отделя от тялото. И така тази душа преминава през така наречените бирници, тоест митнически постове, където се проверява дали този човек и тази или онази страст: че съм моята гордост, че съм суета, че съм блудство, че съм и любов към парите, че съм и любов към удоволствието и така нататък и така нататък. И се определя какво в крайна сметка надхвърля нещо - все още има човек, в който остава образът и подобието на Бог, или страстта, погълнала човека. И в нашия земен живот, когато срещнем този вид откъсване от нас, може би не защото ние самите го искаме, но Господ, като ни наказва и ни учи, ни позволява - определени обстоятелства, които не са полезни за нас. Така се оказва: можем ли, съгласни ли сме да живеем без него. Йоан Златоуст има толкова проста формула за спасение. Той казва: „Има три начина да се спасиш: да не грешиш, който може. Второ, съгреши и наистина се покай. Тоест, отнасяйте се към греха си по такъв начин, че да го мразите и да се отблъсквате от него. Но ако не успеете нито в първата, нито във втората, тогава все още има трета възможност да бъдете спасени: търпеливо, без мърморене, изтърпете това, което Бог позволява заради вашето наказание-учение поради вашите грехове ”. Тук Господ позволява. В други случаи това е разбираемо. Не знам, човекът там беше нетърпелив да открадне и беше изпратен в затвора за по-леко престъпление, но в резултат не позволи нещо по-страстно. Човек беше нетърпелив да изневери на съпруга си или съпругата си, но той беше обхванат от някаква скръб по време на работа, че като цяло не беше на всички тези романтични желания. Какво е това? Да, можете да кажете наказание. Болестите често предпазват хората от грехове от един или друг вид.

А. Митрофанова

Протоиерей Максим Козлов - ректор на църквата „Свети Серафим Саровски“ на Краснопресненската насип днес в предаването „Светла вечер“ по радио „Вера“. Отец Максим, ако например детето е болно. Днес често се случва, за съжаление, бебетата да се раждат с отклонения. Това е бебе, едва ли е виновно за нещо, още не е имало време. Ясно е, че всички ние сме родени с първороден грях и т.н. Но въпреки това той самият още не е имал време. Родителите му могат да бъдат изключително прекрасни хора във всеки смисъл. И тогава възниква въпросът: защо? Или: за какво? Виновни ли са тези хора, които вече са много добри и прекрасни сами по себе си? Или например, ако детето умре, обикновено е невъзможно да се понесе.

Прот. Максим Козлов

Можете също така да си спомните Иван Карамазов за сълзата на бебето.

А. Митрофанова

Прот. Максим Козлов

А. Митрофанова

Всички едни и същи въпроси. Те остават и днес.

Прот. Максим Козлов

Въпросите са едни и същи. И какво ново има под слънцето? Сякаш не знаем, че това основно неравенство прониква в настоящото състояние на света. Едно дете се ражда от мила, благочестива, здрава майка, храни се с майчиното й мляко от младостта си, радва се на средиземноморския въздух и е отгледано до гръцки манастир. А другият се ражда от проститутка, която забравя за него, която му е причинила наследствени болести и ... невинно дете. Един човек е роден в благочестивата костромска пустош, отглежда краставици, домати, картофи, прекарва целия си живот в селото, не вижда изкушения, достига почтена старост, заобиколен от внуци и правнуци. Друг нещастен човек се ражда в някакъв ужасен ...

А. Пичугин

В сирийската провинция.

Прот. Максим Козлов

Защо в сирийския? Това е нищо. На някакво най-страшно място близо до Ню Йорк, в някакво семейство на транссексуални родители, отгледани от ЛГБТ общността. Той веднага има хлебарки дори в главата си, но като цяло някои магически татуировки му се прилагат от тези родители от самото начало. Той също е невинен. Следователно в това няма нищо, което да не знаем за света. Това неравенство прониква в света във всичко, с изключение на едно - едно ключово обстоятелство: Бог дава възможност на всеки да бъде спасен. Ето още едно неравенство не е премахнато. Ние сме равни в едно отношение - никой не е лишен от възможността за спасение. И как и защо хората се водят към спасение - някои след 99 години, а други след седмица живот; защо единият Сенека, Айнщайн или св. Игнатий Брянчанинов е интелектуално, а другият е немощен идиот и не може да свърже няколко думи през целия си живот - не знаем. Но само християнин по вяра приема, че зад това все още стои онази любов към Бога, която не винаги е ясна за нас тук на земята - това казват те за „непостижимите пътища на Господа“ - която води този човек към спасението. Ето историята на Бунин, написана още в емиграцията, нека си спомня, за относителността на човешките идеи за наказание, щастие и учене. Историята за това как блестящ възпитаник на едно от военните училища в Санкт Петербург среща красиво момиче на бала, как намират пътя един към друг, как подхождат чисто към брака, без да нарушават истината на Бог - това е описаната тяхна сватба. И така те трябва да тръгнат на медения си месец от жп гарата в Санкт Петербург. Идват на платформата - „Шампанско“, приятелите им ги изпращат. И неочаквано приключение: носач, пътуващ с каруца, случайно избутва както младоженеца, така и булката под колелата на приближаващ се парен локомотив. Те умират. Вик, недоумение, плач „за какво?“, Което почти завършва историята, но почти. Защото тогава Бунин, който обикновено никога не играе, добавя, че всичко се е случило на 1 август 1914 г. - преди началото на Първата световна война. И сега възниква въпросът: кой беше по-щастлив, кой беше по-обичан от Бог и заслужаваше да умре на 1 август 1914 г., в деня на сватбата си, без да развали нищо в живота си? Кой е по-щастлив: те или тези, които по-късно са преминали през 14-ти, 15-ти, 16-ти, 17-ти? И който също получи 18, 20 и 30 години. Не винаги от тук, от земята, е Божието наказание онзи път на Неговата любов, който води човек към спасение, пожелавайки му добро. Понякога човек умира млад извън нашата логика. Но ние не знаем какво е могло да му се случи, за да може той самият да направи, как самият той да изкриви живота си или какви приключения, изпитания, изкушения, мръсни трикове отвън могат да срещнат по неговия жизнен път. Именно това прави християнина различен, че дори когато това е логично неразбираемо, той се съгласява: „Господи, не мога да разбера. Сърцето ми трепва от смъртта на това дете. Или защо тези добри хора имат такъв тест - бебето е лудо или сериозно болно. Но аз вярвам, че Този, Който е изпратил Своя Син за нас да умрем на кръста, и тези хора позволяват само една цел - или да бъдат спасени, или подобно на Йов да растат до такава величина, в която без значение какъв просперитет може да се формира човек Не можех. "

А. Митрофанова

Затова те казват, че вярващите са щастливи хора. Можете да вземете и да си обясните най-ключовите парадокси в живота ни. И ако това не е така? Ако няма такова доверие в Бог? Така, че да разбирате: наистина, любящ Баща ви говори сега. Ако няма концепция за Бог като Баща? И тогава не е ясно защо например човек, който е откраднал, живее добре за себе си, децата му учат в елитни британски училища и т.н., а човек, който е работил честно през целия си живот, не може да се спаси дори за някакво пътуване , добре, някъде в Краснодарския край?

Прот. Максим Козлов

Е, какво ново?

А. Пичугин

Абсолютно нищо ново, но въпросът остава!

Прот. Максим Козлов

Нищо ново! Не, въпросът остава такъв ... Тогава се разбира, че светът трябва да се превърне в своеобразен полигон, където и да е, не знам ... като изпълнителите на Волята Божия, ангелите бяха изпратени отдясно наляво, за да дадат един кумпол на един, на друг да дадат награда за благочестие в през последната седмица. И всичко, за което говорим като среща на Божественото Провидение и човешката свобода, би се превърнало в един вид компютърна игра във Вселената - „стани добър“ се нарича.

А. Пичугин

Но тук във въпроса на Алла има едно „но“: как да обясня това на човек, за когото всички религиозни идеи нямат стойност, не играят никаква роля?

Прот. Максим Козлов

Напълно съм съгласен с вас, че ... Може би няма да се съглася, но на себе си ще кажа, че е невъзможно да се обясни. Това е разликата между религиозния и нерелигиозния мироглед ... за себе си, разбира се, да кажем: между християнския и нехристиянския, нерелигиозен мироглед, тази вяра в Бог и такъв Бог, изпратил Своя Син за наше спасение, дава отговор на въпроса за Иван Карамазов. В крайна сметка отговорът е, че няма страдание, при което Христос да не е с вас. Няма нещо, което вие да изпитате, което той да не преживее в неизмеримо по-голяма мярка, като по никакъв начин не е заслужил нищо от това, което ние изпитваме и което заслужаваме. Атеистът не може да даде отговор на това. Атеистът отговаря, като казва, че всички ... като Стендал: „Всеки е за себе си в тази пустиня на живота, наречена егоизъм“. Е, вижте героите на класическата френска литература на същия Стендал, Балзак, Флобер и т.н. Или подхожда на революция, защото тогава „ние сме наши, ние ще изградим нов свят“ и ние самите сме ковачниците на нашето щастие. Е, или накрая, той постига или успех, или комфорта на съществуване, доколкото е в неговите сили. И ако не се получи, тогава да, животът се оказа зле. Но само тогава все още не се получава - тогава жената така или иначе остарява, трябва да се смените с млада. Тогава, така или иначе, някой има по-добра кола. След това все пак ... на 60-70 години можете, разбира се, да правите пластична операция, но все пак започвате да скърцате, няма да достигнете 150, така или иначе ще свърши. Да, в крайна сметка ние също сме християни, включително и защото не сме съгласни да приемем такъв мироглед, защото той не дава отговори. Убеден съм, че атеистичният мироглед не дава отговори.

А. Митрофанова

Отче Максим, вярват ли всички християни на Бог, както се доверяват на Баща си?

Прот. Максим Козлов

Можете да организирате тест сред нас: вярваме ли на всеки от нас, седнал тук. Бих казал това, нали знаете: да се каже, че всички, включително ... няма да говорим за другите - за себе си, би било много нагло. Но поне разбирам, че е редно да Му вярваме по този начин. Никой от нас не се оказа в тест, когато трябва да се доверите в затвор, в лагер, под бомби, както преди 2-3 поколения. Тогава стойността на нашите думи ще бъде тествана, защото е лесно да се говори, преди това да се е случило в живота ни. Знаете ли, митрополит Антоний от Сурож каза: „Аз съм много лош човек. Но това, което казвам за Бог, е истина. " Тук може би можем да кажем, че никой от нас няма да каже, че сме достатъчно добри да кажем за себе си или за другите, че толкова много вярваме на Бог. Но че е толкова необходимо да се доверим - вярно е.

А. Митрофанова

Простете ми тогава за още един „проклет“ въпрос: защо смятате, че това е истина?

Прот. Максим Козлов

Защото ... всичко, което знам за нашата вяра, чрез вяра в Христос Спасител, Бог, веднъж прославен в Троицата, което осмисля съществуването, ме убеждава в това. Едно време дойдох ... Малко по баптистки се оказва: „когато вярвах в Бог“ - добре, ако въпросът е поставен по този начин.

А. Митрофанова

Извинявам се!

Прот. Максим Козлов

Да. ... От ситуация като тази в живота: израснах в много добри човешки отношения, но доста светско, атеистично съветско семейство. Детството ми падна през 60-70-те години на миналия век. И на около 14-годишна възраст в семейството на родителите ми, което не беше типично и необичайно за това време, се родиха още две деца. Те помислиха за едно, но се оказаха две наведнъж - близнаци, братя, които и до днес живеят добре. И така си спомням, че когато чаках появата им, беше изключително трудно очакване. Защото беше такова, че той живееше, както всички останали в Москва, в относително, както изглеждаше тогава, благоденстващ статус в живота - скоро края на училището, скоро постъпване в университета, подготовка за нещо. И оттук започва сега: памперси, детски плач - е, каква е идеята на четиринадесетгодишния му тийнейджър за появата на бебе в семейство. За нашите по-млади слушатели, нека ви напомня, че това е онази катастрофална епоха, когато не е имало автоматични перални или дори хартиени пелени, тоест това е било съвсем различно качество на живота. И така те се родиха - не един, а двама. И всичко започна: памперси, писъци, миене, ходене с количка. Ясно е, че всички членове на семейството са участвали и аз също се оказах достатъчен. И тогава изведнъж се оказа, противно на моята предварителна инсталация и желание, че обичам тези двамата да крещят, да пикаят, очевидно давайки малко радост на малките хора. Но не знам защо, но го обичам. И това по никакъв начин не беше изведено от атеистичния мироглед. Не можех да си обясня това без Бог, така започна идването ... Разбрах, че има закон на любовта, който побеждава всичко. И тогава, когато Евангелието попадна в ръцете, стана ясно, че Той е Този, който говори за тази любов. Ако вярваме в Евангелието ... това е въпрос на вяра. Никакви учени ... всички тези спорове за историчността на Христос са безсмислени, защото сто пъти можете да докажете историчността на Христос и да не вярвате в Него като Божия Син, Който ви е донесъл не просто морално учение, но спасение. Сега, ако вярвате, че Евангелието е вярно, тогава всичко останало е прикрепено към него.

А. Пичугин

Ще продължим този разговор само след минута. Припомнете си, че в студиото на радио „Вера“ днес с нас е протоиерей Максим Козлов, първи заместник-председател на образователния комитет на Московската патриаршия, ректор на църквата „Свети Серафим Саровски“ на Краснопресненската набережна. Алла Митрофанова, аз съм Алексей Пичугин. Само след минута сме отново тук.

А. Митрофанова

Отново добра вечер, скъпи слушатели. Алексей Пичугин, аз съм Алла Митрофанова. И тази вечер прекарваме с протоиерей Максим Козлов, първи заместник-председател на образователния комитет на Московската патриаршия и ректор на църквата "Св. Серафим Саровски" на Краснопресненската набережна.

А. Пичугин

Говорим за достигане до вяра и в тази връзка за мен е много интересно: научният мироглед - имам достатъчен брой хора, запознати с този много научен мироглед. Освен това, което е интересно, сред тях има много религиозни хора и дори в нашето студио имаше учени с абсолютно възгледи за човек, който по никакви признаци не би трябвало да идва в Църквата, но въпреки това той пристига в Църквата. Но има огромна маса хора, които не само не са дошли в Църквата, но дори не виждам никакви предпоставки това да се случи. Тези хора са главно представители на различни природонаучни общности от хора, които се занимават с изучаване на антропология във висшето образование, например с изучаването на човешкото развитие. И нямам представа какво може да се случи, разбирам, че за всеки, който идва в Църквата, е абсолютно личен пример, че всеки има свой собствен тласък, всеки има своя собствена среща с Бог. Но това не се случва. И аз, от времето, когато общувам с тези хора, се интересувам от това, което може да повлияе на техния живот, в който науката е нарисувала всичко отвътре и отвън - от теорията за произхода на видовете до съвременните, някои от най-новите изследвания, които за тях в следващия веднъж потвърдете само пълното отсъствие на каквато и да е възможност за съществуването на Висшия ум.

Прот. Максим Козлов

Струва ми се, че сега говорим за доста личен и, може би, статистически или социологически не непременно окончателно надежден опит, защото моят, да речем, опит говори по-скоро за нещо друго. Това, което имаме сега, колкото по-голям е градът, толкова по-висока е образователната квалификация на жителите му, колкото по-пълноценно функционират висши учебни заведения, толкова по-интензивен е църковният живот в него и по-голям процент от хората са включени в него, включително млади хора с висше образование, които участват в църковния живот. Според мен сега има просто по-голям проблем с предаването на посланието на евангелската история за евангелизацията на евангелието на хора с малко средно образование. Тоест тези, които формално, може би, имат някакви кори за образованието, но това са кори за това влошено и всъщност почти обезценено университетско образование, което дава, да речем, за да не обиди никого, значителна част от съвременния руски университети. Или който някога го е получил само за да се социализира по някакъв начин, по силата на получаването на тази диплома. Защо? Тъй като човек, свикнал с научно мислене - няма значение, в хуманитарната, математическата, научната и естествената област - той все още има някои умения, ако, разбира се, си постави за цел да работи в това отношение, достигайки до първоизточниците, до основите. Можем да се надяваме, че този човек ще прочете Евангелието, което, между другото, за съжаление, не винаги се случва. Може би дори в сравнение с ученията на някои други религии - за Бога. Винаги казвам да, моля. Вие избирате - отворете Новия Завет, сложете Корана до него, ще бъде много добре, веднага ще усетите разликата, ако искате, сложете Веданта, някои други свещени книги, които искате, и сравнете. Сравнете и слушайте на какво ще реагира сърцето ви, на какво ще реагира душата ви. Тогава тези хора имат възможността - повтарям: след като са изградили навика на определен последователен, рационален, който не е лош сам по себе си, мислене - да обмислят собствения си мироглед. Тъй като идеята, поне за отсъствието на Висшия разум във Вселената, тя със сигурност не произтича от никакви природни науки, физически или други закони. Това е аксиоматична идея за приемането или неприемането му. Това във всеки случай е аксиома, от която, да, след това следват, посредством силогизми, определени теореми. И е необходимо да се завърши конструкцията - какви теореми следват от приемането на априорната позиция за присъствието на Духовния принцип по време на съществуването на света и отсъствието на този съществуващ Духовен принцип на видимия свят. Следователно, струва ми се, наред с другото, просто е необходимо да се помогне на хората от този вид, от този тип съзнание, от такова мислене, да не се спираме на някои външни улики за привидно съществуващи противоречия: Свещеното Писание говори за шест дни на сътворението, а ние знаем за милиони години развитие Слънчева система, Земя, Вселена ...

А. Пичугин

Това дори не се отрича от християнството, като цяло.

Прот. Максим Козлов

Не отрича. Но това по принцип не противоречи на нищо. Това е производен и косвен въпрос за това как микро-картината, която е нарисувана в първите глави на Книгата на Битие, корелира с версии, хипотези и отчасти обективни знания за праисторията на света, която е във физиката и други природни науки. Но това е всичко, отново, не довеждайки го до края, до това, което наричаме идеологически основи на науката. Освен това познавам много физици, особено математици. Те са някак по-склонни да отидат в началото. Понякога физиците напускат, в частност, в определена социална област. Биолозите понякога си тръгват по-специално: животът е толкова кратък, а червеят толкова дълъг - нямам време да правя друго. А хората, които се занимават именно с абстрактни дисциплини, те просто, струва ми се, по-често се обръщат към вярата. Във всеки случай ми се струва, че неговите професионални знания и развити мисловни умения трябва да бъдат препоръчани да бъдат приложени в тази област, преди да формулира собствения си мироглед - не на ниво рефлекси и клишета на съзнанието, а холистична картина от а до я - и да я произнася. Ето формулировката и произношението, струва ми се, че мнозина могат да помогнат да се стигне до вяра.

А. Митрофанова

Струва ми се, че тук мотивацията може да е друг въпрос, на който, доколкото знам, няма особено ясен отговор в науката. Това дори не е въпрос за смисъла на живота, а въпрос за смисъла на смъртта. Невъзможно е да си обясните: как е така - всичко ще продължи, но аз няма да бъда? Няма причина това да е така. И ми се струва, че много хора започват да ровят малко по-дълбоко из този въпрос.

А. Пичугин

И вие го гледате от гледна точка на вярващия и огромен брой хора го гледат така: е, да, ще свърши, аз няма; Живял съм този живот според някои не религиозни, а социални заповеди; Вероятно го изживях достойно, е, да, това е всичко и тогава няма да бъда.

А. Митрофанова

Не се ли страхува човекът от смъртта?

А. Пичугин

Не знам. Вероятно се страхува, но в човешката природа е да се страхува от смъртта. Но тогава той вярва, че животът му ще продължи в децата му.

А. Митрофанова

Е, не дай боже, добре. Всеки тук наистина избира за себе си.

А. Пичугин

Е, струва ми се, простете ми, че дадох мнението си по този въпрос.

А. Митрофанова

Сега бих искал да се върна към основната тема на нашия разговор, към тази библейска формулировка: „когото Господ обича, той наказва и изпитва удоволствие от начина, по който баща е към сина си“. Отец Максим, ти каза, че има няколко начина, според Йоан Златоуст, да бъдеш спасен. И един от тях е да изтърпим онези изпитания и скърби, които изпитваме в живота си, които Господ ни изпраща, съответно. Защото това е от Него, най-вероятно всичко, което се случва в живота ни. Има ли начин да не се стигне до тези скърби? Възможно ли е да се направи така, че тези тестове да не стартират? Какво трябва да направя? Какво трябва да слушате? На същото място, според мен, в Книгата на Йов има тези думи, които Господ казва веднъж, ако човек не чуе, той казва на човек втори път. Как да различим, когато Той ни говори?

Прот. Максим Козлов

Апостол Павел казва, че е голямо щастие да бъдеш благочестив и доволен. Тоест, голямо щастие е да изпълняваш Божия закон в живота си, Божиите заповеди, Божията истина и да си доволен. Тоест да приемеш тези житейски обстоятелства, този път, онази съвкупност от външно същество, което Бог ти изпраща. Не се бунтувайте срещу нея, не търсете друг живот с други хора в друго време в друга държава и т.н. Това е вътрешното приемане на Божия план за вас. Относително казано, ако използваме правилно изпратените ни пари, а дори и да сме богати, можем да бъдем спасени. Ако сме в състояние, като служител или ръководител, да възприемем това като подчинение на Бог и отговорност за работата, която върша, и да не станем деспоти по отношение на подчинените ни, тогава Бог може да ви остави да отговаряте за вашето добро. и за доброто на онези хора, над които сте поставени, и така нататък, и т.н. Тоест, ако нашите приоритети не се изместят само към земното съществуване по време на благосъстоянието на живота, тогава може да не сте лишени от това. Може би това можем да кажем тук: в края на краищата, човешките отношения, включително любовта, те могат да бъдат изкривени от факта, че всичко, което държи заедно, включително тази любов, се отнася само до земното съществуване - а вълчицата обича своите малки, готова е да вдигне поради това тези, които ги започват. А апостолът казва, че езичниците обичат и тези, които ги обичат. В този смисъл ценно за човешките отношения, от гледна точка на вечността, е само онова, което може да бъде продължено в тази вечност: любовта един към друг, свързана със самопотисничество в името на друг човек, с избутване настрана за неговото добро; с това, че аз съм готов да обичам не само този, който ми се възхищава или ме подкрепя, но и този, който ме упреква и който ме дразни, и този, от когото получавам скръб. И ако това настояще израства в човешките взаимоотношения, тогава Бог може да благослови с дълголетие, семейно щастие и внуци и правнуци, които ще видите. Ако си спомняте, че това е много добро и много важно, но не основното, а най-важното е за това, което живеем тук, на земята - за да постигнем блажена вечност.

А. Митрофанова

Протоиерей Максим Козлов - ректор на църквата „Свети Серафим Саровски“ на Краснопресненската насип днес в предаването „Светла вечер“ по радио „Вера“. Отче Максим, все пак искам да се върна още веднъж към тази фраза: „когото Господ обича, той наказва“. Колко точна е думата „наказвам“? Ако има някакви други значения? Спомням си, че разгледах материалите по тази тема, забелязах, че на английски език говорим за дисциплина. Това е малко по-различен нюанс. По някаква причина на руски език има такъв много суров превод - „наказание“.

Прот. Максим Козлов

Факт е, че славянизиращият синодален превод и човекът от XIX век съвсем ясно разбираха, че думата „наказание“ и думата „учене“ са синоними. И те преподаваха, наказвайки ...

А. Пичугин

Е, поръчката е от думата "поръчка"!

Прот. Максим Козлов

Да, и те бяха наказани с преподаване.

А. Митрофанова

Това е, ако погледнете Sologub - как всички са били бичувани там - или прочетете бележките му. Тогава наистина те преподаваха и наказваха, това беше едно цяло. Но сега вече не е така. Тези думи са разделени в съзнанието ни: наказание и учене.

А. Пичугин

Да, това като цяло нарушава цялата идея за връзката между Бог и човека. Ако в разбирането на човек от деветнадесети век наказанието и учението са нещо сходно, както Алла даде примера на Сологуб, те преподаваха чрез наказване. Но това не е моделът на отношенията между Бог и човека, за който ние като християни говорим.

Прот. Максим Козлов

Защо не този? Ние, християните, със сигурност не казваме, че връзката между Бог и човека е това, което сега се очертава в някои школи на съвременната педагогика. Тоест, когато той израства сам, както иска, а нашият бизнес е да даваме сладки навреме. Не, разбира се, не сладкиши, а органична храна. И тогава просто не се намесвайте в това как ще се формира самото дете. Докато християнската антропология изхожда от идеята, от разбирането, че човешката природа е паднала. И че ако детето не бъде отгледано, включително наказание, тогава в по-голямата част от случаите ще порасне такъв див, от който няма да изглежда малко, че трябва да оформите корона.

А. Пичугин

Няма ли да се окаже, че човек просто ще има счупена психика? Че той ще се разхожда по улиците и ще се страхува от всичко: „Но тук няма да отида, защото Бог със сигурност ще ме накаже, ако отида тук. Въпреки че може да няма нищо лошо. „И аз също няма да отида тук, но тук ...“ Човек накрая се затваря в себе си, през цялото време си мисли, че е най-лошият от всички, както в тази много известна песен.

Прот. Максим Козлов

Ако няма любов, тогава, разбира се, да. И ако има любов, тогава ще бъде, както каза блаженият Августин през пети век: обичайте Бога и правете каквото искате. Защото, ако обичате някого истински, тогава го правите, поне много се стараете да не досаждате и никаква скръб, негодувание, болка не могат да бъдат доставени в сърцето на този, когото обичате. Тук е същото нещо, само че в неизмеримо по-голяма степен ще се пренесем на нашия Небесен Отец. Всъщност какво дължи един християнин? Опитайте се да живеете по такъв начин от любов към Небесния Отец, така че с това, което правя, да не му давам скръб за мен.

А. Митрофанова

Сега говорите за наказание, за това как да отглеждате деца, но аз си спомням как са ме възпитавали и се опитвам да разбера дали съм наказан или не. Изобщо не си спомням. Не си спомням нито един случай такова прилагане на някакви строги мерки към мен. Говориха с мен, можеха да ме утешат, да ме срамуват по някакъв начин, някак си просто да ме доведат до друго ниво на разбиране на проблема. Но изобщо не си спомням очевидни наказания. Може би нещо много по-разумно би излязло от мен, ако тези наказания бяха приложени към мен, но аз, знаете ли, родителите ми са много благодарни за факта, че те някак много човешки и с разбиране, и много фино третирани мен. От това чувствам само благодарност към тях.

Прот. Максим Козлов

Еми незнам. Бях наказан, аз също смятам, че е правилно. Откъснах страница с двойка от дневника си. И съм напълно съгласен - беше необходимо да се накаже. Разбира се, също така беше необходимо да се обясни, но защо да обясняваме на глупак в пети или шести клас кой прави това? Трябва да му бъде обяснено правилно, така да се каже, за да не откъсне повече от тази страница. Може би с момичетата, започвайки от определена възраст, трябва да провеждате разговори преди всичко. И дори отсъствието на тези разговори вече толкова боли сърцето на момичето, че то ще се стреми да живее, за да не го загуби. И за дълъг период от десет или дванадесет години разговорите не винаги ще помогнат. Или там дете глупаво, глупаво взето от приятели, откраднало нещо от съсед. Необходимо е, разбира се, да се говори и с думи, но той вече знаеше, че няма нужда да се взима и дърпа нечие нещо. Но ако това се случи, не е достатъчно да се ограничим само до думи, необходимо е ... Няма да умишлено изказвам каквито и да било варианти за действие, но трябва да се извършват действия. Това действие е понятието наказание - може да се лиши нещо, някакви бонуси или приоритети, които също са съществували в живота на детето, това също е наказание. Мисля, че всеки от нас, родителите, е в тази система. Ние, разбира се, не наказваме децата си - нормален родител - просто защото сме били раздразнени или ядосани на него. Но ако обичам детето си и видя кривина, която възниква, може би, не в еднократен акт, а във верига от действия, които го водят в грешната посока, но първо ще бъда задължен внимателно, а след това, може би, по-силен, и в даден момент може да сложите ограда, за да не се огъва прекалено.

А. Митрофанова

И разбирам правилно, че това е родителска формула: ако наказвате, тогава наказвайте не от гняв, а от любов - именно в тази аналогия Божията любов си заслужава да бъде разбрана?

Прот. Максим Козлов

Разбира се, по отношение на Бог. Тъй като определено приемаме, че всички думи на Свещеното Писание, т. Нар. Антропоморфизми на Стария Завет, че „Бог е ядосан” или някакви други човешки приписани чувства към Бога, това са педагогически антропоморфизми. Защото Бог обича човека до такава степен, че той не може да бъде по-висок и това не се променя от само себе си. Хората се променят във връзка с тази любов. Следователно какво означава това за човек, който получава наказанието Божие тук на земята? Така че той не е безнадежден. Това означава, че изправен пред този или онзи проблем, болест, скръб, изпитание, крах на житейските надежди, той има шанс тук на земята да се подобри. Ето защо се смята, че същите богати хора, които не са били наказани от Бог, които са откраднали, диктатори и други, всъщност са изоставени от Бог? Това означава, че те са такива, които ги наказват или не ги наказват - Всезнаещият Бог е този, който знае за тях - нищо няма да се промени в тях.

А. Пичугин

Но ние също не можем да вземем решение за Бог и да обясним Неговото поведение, да обясним Неговото отношение към нас.

Прот. Максим Козлов

Не можем, но знаем едно, ясно знаем едно: Той иска всички, включително тези проспериращи злодеи, да бъдат спасени. И ако ги остави в това състояние без видими външни тестове, ние, разбира се, можем да заключим, в много случаи и да се заблудим, но в много случаи не е, че това се случва точно защото този човек се измива, дори с кънки, но от него Не можете да изцедите нищо. Тук си спомняме притчата за богатия човек и Лазар. Богаташът, на чиято врата лежеше Лазар, не се промени по никакъв начин до края на живота си. Следователно той не можеше да се промени. В този смисъл понякога, за да загинеш, както и за да бъдеш спасен, е достатъчно да останеш себе си. Тук богаташът до Лазар просто остана себе си - той не направи нищо злобно. Но той не можеше да се промени, за да може да види този нещастник до себе си - е, като образ, разбира се - не можеше.

А. Митрофанова

Отче Максим, означава ли това, че във всичко трябва да бъдете като този Лазар, който не е направил нищо, за да промени собствения си живот? В крайна сметка, вероятно сега човек има много повече възможности - социалните асансьори работят, има много повече възможности за самореализация. Ако Господ го е посетил под формата на това или онова заболяване или някакви трудности и ограничения, тогава трябва да сгънете лапите си и да не правите нищо?

Прот. Максим Козлов

О, социални асансьори ... Ние казваме така, все още живеем в Москва или в други големи градове. Да, няма социални асансьори за огромен брой от световното население. И какви са социалните асансьори в Африка?

А. Пичугин

Какви социални асансьори имаме в селото?

Прот. Максим Козлов

Да. И в голяма част от Китай какви са социалните асансьори?

А. Пичугин

Честно казано и в Москва ...

Прот. Максим Козлов

А в Москва са много относителни. Когато сте родени в определен вид социална среда, вие отлично знаете: от първия до третия етаж имате асансьор и тогава там стоят хора, които няма да бъдат допуснати. Следователно всичко това е доста относително. Разбира се, просякът Лазар е образ. Ясно е, може би той би могъл да стане от просто просяк до лидер на екип от просяци, които ще се разхождат из Палестина и ще заемат по-активна позиция в живота. Но дори не можеше да стане служител от средната класа в екип от данъчни служители - никой нямаше да го заведе в данъчната служба заради статута му. Той нямаше тези шансове. Следователно, като цяло, да, в границите на някаква реакция в живота, все пак трябва да кажем: или приемам живот, в който най-много мога да стана началник на отдел, доктор на филологическите науки или ръководител на ферма, а не Абрамович, академик или мениджър министерства; или, тъй като това не е в живота ми, се бунтувам срещу него и се ядосвам.

А. Пичугин

Но ми се струва, че няма толкова много хора, които след като са родени в много не богато семейство и осъзнават, че имат толкова малка реакция, да, трябва, разбира се, да се стремят по-високо, но Абрамович е няма - не познавам хора, които биха били много притеснени от това. И щяха да мечтаят, да спят и да видят, че някой ден ще спечелят милиарди.

Прот. Максим Козлов

Да, но от друга страна, хора, които, ако не до този статус, но биха искали да увеличат материалното си благосъстояние с два или три порядъка, мисля, че знаем доста около нас.

А. Пичугин

Да, с един или два порядъка. Но в стремежа към това няма нищо лошо, вероятно за всеки човек. Защото това е някакъв личен растеж, който Бог е положил и в нас.

Прот. Максим Козлов

Е, ако не стане краен приоритет.

А. Пичугин

Разбира се.

А. Митрофанова

Възможно ли е да се обърнем към още едно измерение? В нашия разговор ние изхождаме от факта, че някои ограничения, лишения или страдания - това, което наричаме "Господ посети", това, което казваме, това, което Господ обича, го наказва - те допринасят за факта, че ние става по-добре. Но това не винаги е така. Случва се така, че човек може да озлоби, човек да загуби надежда, в крайна сметка човек може да загуби доверие в Бог, ако го е имал. И той също не винаги е там, защото този модел не винаги е такъв, че Господ със сигурност ми желае добро - това е априори, това е най-голямата истина, - това също е очевидно и разбираемо за човек в живота. Следователно тестването засяга всеки по различен начин. Тогава как да бъда тук? И какво значение имаха тогава, отче Максим?

Прот. Максим Козлов

И въпросът беше, че по време на изпитанията, че в тяхно отсъствие ние запазихме свободата да отговорим. Може би друга важна тема, от която просто не можем да избягаме. Свободата е може би това, от което бих искал да се откажа най-вече. С целия обявен плач, че това е, което човек би искал най-много да постигне. Не, би било много по-добре, ако това би било известно за мен ... Има някои християнски деноминации, които са решили, че има такива, които са избрани за спасение, а има и такива, които са за унищожение. В крайна сметка личната им свобода не съществува за тях - Божието провидение вече е определило всичко за тях. Ние като православни християни изхождаме от факта, че не, Бог не ни спасява без нас. И, изпращайки ни набор от житейски обстоятелства, които във всеки конкретен момент от нашето съществуване ни дават шанс за спасение, ни дава възможност да се насочим, независимо колко ниски сме или по какъв грешен път сме поели; тоест, предоставяйки, относително казано, този завой, Бог не ни принуждава да се обърнем към него. Тук Той не ни принуждава да се обърнем към Него. Ще има обрати до края на живота ни. Знакът винаги ще показва: там - към спасението, направо - надолу към ада. И това ще бъде до последния момент от живота ни, преди покаянието на разбойника на кръста, преди изповедта в болничното отделение на човек, който през целия си живот е бил естествен атеист. И такива, слава Богу, през годините на свещеническо служение трябваше да видим не толкова малко такива хора. Но Той не насилва. Видях и тези, които плачеха срещу ковчега, а роднини плачеха, казвайки: „Не! Не вярвам, не! " - и си тръгна така. Това е дарбата на свободата, която Христос, който ни обича, Бог, който ни обича, който иска да останем като Него, също съхранява с нас до самия край.

А. Митрофанова

Има за какво да помислите!

А. Пичугин

Благодаря ти много! Благодаря за този разговор! Протойерей Максим Козлов беше наш гост днес в предаването „Светла вечер“. Позволете ми да ви напомня, че отец Максим е настоятел на църквата "Св. Серафим Саровски" на Краснопресненския насип. Алла Митрофанова -

А. Митрофанова

Алексей Пичугин -

А. Пичугин

Бъдете здрави!

А. Митрофанова

Чао!

Прот. Максим Козлов

Когото обичам, наказвам ...

Тази идея може да бъде разбрана и приета само ако Бог наказва всички. Но в живота често се случва Бог да наказва един грешник и да не бърза да наказва друг грешник, чиито грехове може би са по-сериозни. Бих искал да попитам: къде е справедливостта?
Случва се и така: човек ходи на църква, води християнски начин на живот и в същото време няма късмет. А друг човек, живеещ без Бог и затънал в пороци, напротив, има късмет. Отново искам да попитам: къде е справедливостта?

Заслужава ли си да бъдеш християнин, когато късметът е с грешника?

Въпросът е, че късметът не винаги е от Бог. Ако човек живее без Бог и има късмет в живота си, тогава Всемогъщият едва ли ще помогне на този човек. Най-вероятно друга сила му помага.

Що се отнася до късмета, късметът не винаги е добър. Рано или късно ще трябва да платите за късмет. Освен това късметът отпуска човека, докато изпитанията закаляват душата.

Човек, който има късмет, но който живее без Бог, може арогантно да повярва, че доброто е на негова страна, че Бог го обича, докато губещият вярващ с християнските си цитати ще изглежда изключително неубедителен в очите му. Грешникът може да каже с увереност: Живея богато, така че съм прав, християнинът живее в бедност, така че греши. Ако живея добре, тогава Бог е на моя страна; ако християнинът живее зле, това означава, че вярва в грешния Бог ... Звучи убедително, но това е много недалновиден поглед върху проблема.

В дните на Стария Завет имаше мнение: ако земните блага са получени от човек, това означава достоен човек, тогава Божията благословия е върху него. Но земните благословии не винаги отивали при добрите и достойни хора, затова християните се опитвали да поправят тази мисъл, казвайки: „Който Бог обича, той наказва“. Разбира се, това не означава, че Бог не може да възнагради този, когото обича.

Що се отнася до наказанието, то е необходимо за духовното самоусъвършенстване на човек.
Докато липсата на справедливо наказание покварява човек.

В началото на статията казах, че някои християни живеят трудно, докато грешниците често имат късмет.

За да разберете защо и защо това се случва, представете си следната ситуация.

Бащата имаше двама сина. И двамата синове извършиха кражба, но само най-малкият син беше осъден за кражба. Бащата наказа най-малкия син, а най-големият се измъкна. На този етап най-големият син имаше късмет. Но по-малкият син вече не крал, а по-големият син, напротив, станал крадец. В резултат най-малкият син стана приличен човек, а най-големият се озова в затвора.

Така че в крайна сметка кое е по-добре: да бъдеш наказан навреме или не?

Понякога човек е объркан: „Бог ме наказа, но по някаква причина съжали врага ми Вася, който е по-грешен от мен. Къде е справедливостта? "

Това е много късоглед поглед.

Първо, животът е дълъг и ние не знаем какво очаква този или онзи човек.

На второ място, всеки човек, независимо дали е късметлия или неуспешен, или грешник, или праведен, ще бъде изправен пред една съдба: смърт. Единствената разлика е, че ще бъде по-лесно човек с чиста съвест да умре.

Трето, наказанието е възможно не само по време на живота, но и след смъртта. Колкото повече човек се е измъкнал през живота си, толкова по-сериозно е наказанието му след смъртта.

Честно казано, не се считам за жесток човек. Лично аз бих бил доволен, ако враговете ми бъдат наказани, докато са живи. Не искам враговете ми да горят вечно в ада. Все пак нека Всемогъщият реши ...

В заключение ще кажа следното: можете да живеете сладко, можете да живеете трудно. Можеш да изглеждаш убедително, а можеш да изглеждаш като губещ и ексцентричен. Можете да бъдете наказани, докато сте живи, или можете да бъдете наказани след смъртта.

Във всеки случай наказанието е неизбежно. Във всеки случай справедливостта ще надделее.

Ноември 2013 г.

Отзиви

Афанаси, напълно споделям вашето мнение. Но искам да направя забележка, като разгледам рецензиите. Струва ми се, че човекът, който е написал рецензията, е достоен за внимание и поне кратко „БЛАГОДАРЯ“. Етикет - нали знаете. Извинете, но не се "вписва" във вашите творби.
Благодаря ви за статията. Искрено Ваш,

Ежедневната аудитория на портала Proza.ru е около 100 хиляди посетители, които общо разглеждат повече от половин милион страници според брояча на трафика, който се намира вдясно от този текст. Всяка колона съдържа две числа: броя на показванията и броя на посетителите.

2 - Защо страдаме?
3 - Защо вярващите страдат, а нечестивите не?

Бог много ни обича, но ние не винаги правим добри дела, затова Бог ни осъжда.

Когото обичам, го заклеймявам и наказвам. Затова бъдете ревниви и се покайте... (Откровение 3:19)

Бог много ни обича, но всъщност ние самите сме грешни хора, когато Бог ни наказва, ние започваме да преразглеждаме своите пътища, като по този начин намираме греховете си.

За когото Господ обича, той го наказва и изпитва удоволствие от него като баща на сина си.
(Пр. 3:12)

Човек трябва да каже на Бог: Изтърпях, повече няма да греша.
И това, което не знам, Ти ме учиш; и ако съм извършил беззаконие, няма да има повече.
(Йов 34: 31.32)

и забравих утехата, която ви се предлага като синове: сине мой! не презирайте наказанието Господне и не се обезсърчавайте, когато Той ви осъди.
(Евреи 12: 5)

2 - Защо страдаме?

Страдаме заради грешния начин на живот. Опитайте се ревностно да спазвате заповедите пред Бог, помагайте на хората, разказвайте за Исус. Направете така, че Бог да не може да ви осъди и накаже за нищо!

Същото нещо, ако видите детето си, че се счупи или хулиган, тогава определено ще го накажете, за да не прави това отново.

Спазвайки заповедтаняма да изпита никакво зло: сърцето на мъдрия знае и времето, и правилото;
(Вкл. 8: 5)

Защото Господ наказва онзи, когото обича; и бие всеки син, когото приеме.
Ако търпите наказание, тогава Бог се отнася с вас като със синове. Защото има ли син, когото бащата да не наказва? (Евреи 12: 6-8)

И така, както Христос понесе плът за нас, вие ще се въоръжите със същата мисъл; защото който страда в плът, престава да греши,
така че останалото време в плът да живее вече не според човешките похоти, а според Божията воля.
(1 Пет. 4: 1,2)

Нека се опитаме да проучим нашите пътища и да се обърнем към Господ.
(Плач 3:40)

3 - Защо вярващите страдат, а нечестивите не.

Ще бъдеш праведен, Господи, ако се моля с Теб; и все пак ще говоря с вас за справедливостта: защо пътят на нечестивите процъфтява и всички коварни просперират?
(Йер. 12: 1)

Бог не обича греха. Той наказва вярващите, така че те да поправят своите пътища, но нечестивите няма да поправят своите пътища.

Ако търпите наказание, тогава Бог се отнася с вас като със синове. Защото има ли син, когото бащата да не наказва? Ако останете без наказание, което е общо за всички, значи сте извънбрачни деца, а не синове.
(Евреи 12: 6-8)

Господ изпитва праведните но душата му мрази нечестивото и любящо насилие.
Той ще вали върху нечестивите горящи въглища, огън и жупел; и парещият вятър е техният дял от чашата;
защото Господ е праведен, обича правдата; Лицето му вижда праведника.
(Псалм 10: 5-7)

Някои от разумните ще страдат за теста их, почистване и за избелване до края на времето; тъй като има още време преди крайния срок.
(Дан 11:35)

Господи! не ме укорявайте в гнева си и не ме наказвайте в гнева си.
(Псалм 6: 2)

Който отхвърля наставленията, не се интересува от душата си; но който чуе укор, придобива разум.
(Пр. 15:32)

но онези, които осъждат, ще бъдат обичани и благословението ще дойде върху тях.
(Пр. 24:25)

13 Защо се състезавате с Него? Той не дава отчет за нито едно от Неговите произведения.
14 Бог говори веднъж, а ако не бъде забелязан, друг път:
15 в съня, в нощно виждане, когато сънят намира хора, докато спи на легло.
16 Тогава Той отваря ухо на човек и запечатва инструкциите Му,
17 да отнеме човек от всяко начинание и да премахне гордостта от него,
18 да отнеме душата му от бездната и живота му да не бъде поразен от меч.
19 Или той е увещаван от болест на леглото си и от силна болка във всичките си кости,
20 и животът му се отвръща от хляба, а душата му от любимата храна.
21 Плътта му се губи върху него, така че не се вижда и се показват костите му, които не се виждаха.
22 И душата му се приближава до гроба, а животът му до смърт.
23 Ако има ангел наставник, един от хилядите, за да покаже на мъжа си прав път [-], -
24 [Бог] ще го състрада и ще каже: Избави го от гроба; Намерих умилостивение.
25 Тогава тялото му ще стане по-свежо, отколкото през младостта; той ще се върне в дните на младостта си.
26 Той ще се моли на Бога и Той е милостив към него; с радост той гледа лицето му и връща на човека своята правда.
27 Той ще погледне хората и ще каже: Съгреших и преобразих правдата, и тя не ми се отплати;
28 Той избави душата ми от гроба и животът ми вижда светлината.
29 Бог прави всичко това два или три пъти с човек,
30 да отнеме душата му от гроба и да го освети със светлината на живите.
(Йов 33: 13-30)

Ти ни изпита, Боже, разтопи ни, както се разтопи среброто.
(Псалм 65:10)

Ето, стопих те, но не като сребро; те изпита в тигела на страданието.
(Иса. 48:10)

Аз, Господ, прониквам в сърцето и изпитвам вътрешността, за да наградя всеки според неговия път и според плодовете на делата му.



 


Прочети:



Избиването в Керч е точно копие на стрелбата в американското училище „Коламбина

Избиването в Керч е точно копие на стрелбата в американското училище „Коламбина

5 октомври 2017 г., 22:33 ч. Ерик Дейвид Харис (роден на 9 април 1981 г. - 20 април 1999 г.) и Дилън Бенет Клеболд (английски Дилън ...

Как да изберем име за дете по дата на раждане

Как да изберем име за дете по дата на раждане

За много мъже раждането на син е най-важното събитие в живота им. Момчето ще стане наследник на семейството, ще носи името на баща си. От древни времена изборът на име ...

Изтеглете карти за оцеляване на Minecraft PE Изтеглете картата за minecraft за света след апокалипсиса

Изтеглете карти за оцеляване на Minecraft PE Изтеглете картата за minecraft за света след апокалипсиса

Темата за апокалипсиса представлява интерес за света от дълго време. Има няколко сценария за развитие на събитията. Предложеният ще позволи да се пресъздаде един от тях. Това...

Давайки светлина Сурия - лъчезарният бог на Слънцето

Давайки светлина Сурия - лъчезарният бог на Слънцето

Нека възхваляваме Бога на Слънцето, който спори с красотата с цветя; Прекланям се пред Теб, о, сияен син на Кашяпа, враг на тъмнината и разрушител на цялото зло Нава

feed-image Rss